Hej,

Vi ett falsat plåttak från 2004. Går i tankarna att underhållsmåla om taket så att det inte blir så dåligt att man behöver blästra bort all färg. Vet ej om det är plastisol och har förstått att det inte går att måla om på fabrikslackerad plåt dock enligt nedan länk så förvinner mjukgöraren (dunstas av) efter 10 år och för vår del har det gått nästan 20 år. Betyder det att det går nu att måla om utan att behöva blästra bort all färg? eller måste man använda mjukkgörarstopper?

https://www.teokonsult.se/plat/malning/plat2100.htm

Det är bara på två ställe där färgen/beläggningen har flagnat av annars är resten i gott skick. Sedan undrar jag om någon vet skillnaden mellan plåtfasad färg och plåttakfärg. Både Alocro och Beckers har dessa och plåttakfärgen är dyrare. Men förstår inte skillnaden. Har för 2 år sedan använt Alocro plåtfasadfärgen på hängrännor och stuprör och det fungerade väldigt bra och ser fortfarande nymålat ut. Undrar om jag jag kan använda samma även på taket.

• Grå yta med skada, rost, flikar och svejsfog, detalj av metallstruktur eller utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vertikal vy av en byggnadsfasad med grå paneler och profilerad kant mot en molnig himmel.
    Skapa konto
  • Grått tak med solpaneler, delvis molnig himmel, en skadad panel.
    Skapa konto
Plastisol trodde jag försvann från marknaden runt -95, men det där ser faktiskt ut som plastisol.
Just att det bleknar och stora flagor lossnar är typiskt för plastisol.

Är det plastisol skulle jag väntat med att måla tills allt lossnat.
De ställen som har rostangrepp skulle jag dock borsta ren och bättringsmåla redan nu.

• Gilla
Arvida och 1 till
  • Laddar…
S Stubai skrev:
Plastisol trodde jag försvann från marknaden runt -95, men det där ser faktiskt ut som plastisol.

De ställen som har rostangrepp skulle jag dock borsta ren och bättringsmåla redan nu.
Tror åxå det är plastisol...
Om du tar tag i en flaga och drar så släpper det ofta rejäla bitar då..
Då är det högtryck min 250 bar om det ska bli bra..
Sedan grunda med en etsande primer
Sedan vattenbaserad färdigfärg..
Det är vårt recept.. första taket gjordes så för ca 25år Sedan.. är troligen dags att måla för att kulören håller så länge

• Gilla
Arvida
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det är vårt recept.. första taket gjordes så för ca 25år Sedan.. är troligen dags att måla för att kulören håller så länge
Tvåkomponentsfärg alla dagar i veckan.
Tex teknos.
Aldrig vattenblask på plåttak

M Matslax skrev:
Tvåkomponentsfärg alla dagar i veckan.
Tex teknos.
Aldrig vattenblask på plåttak
För att? Varför betala massor för dyr färg som inte heller kommer hålla kulören?

S Stubai skrev:

Tack för svaren. Har läst på några ställe att det är bättre att måla i förebyggande syfte för att undvika mer jobb sedan med flagning då allt behöver blästras bort. Vad tror ni om det? är det inte bättre att måla redan nu och inte vänta

Arvida Arvida skrev:
Tack för svaren. Har läst på några ställe att det är bättre att måla i förebyggande syfte för att undvika mer jobb sedan med flagning då allt behöver blästras bort. Vad tror ni om det? är det inte bättre att måla redan nu och inte vänta
Nä ,problemet går inte att komma runt så..
Det släpper från plåten oavsett hur många lager färg det är ovanpå.
Ett annat problem som uppstår är att i färgsprickorna tränger det in vatten som inte kommer någonstans ,på sikt blir det rost och på ännu längre tid hål.
Så upp och spola sönder färgskicktet med högtryck....

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jobbar du med takmålning?
Vet att proffs lägger på tvåkomponentsfärg.
Så vad menar du med vattenbaserad?

Ja jag jobbar med takmålning.
Nej jag vet inga proffs som jobbar med 2k...
Jag menar färg som spädes och tvättas bort med vatten....

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ja jag jobbar med takmålning.
Nej jag vet inga proffs som jobbar med 2k...
Jag menar färg som spädes och tvättas bort med vatten....
Varför målar ni inte med tvåkomponentfärg. Teknos tex?

M Matslax skrev:
Varför målar ni inte med tvåkomponentfärg. Teknos tex?
Varför skulle vi?
Vilka är fördelarna menar du?

Vi står inför valet av färgen till plåttaket mellan en ljus och en mörkgrå färg. Tror ni att en ljus färg är bättre? Plåt blir väldigt värmt när det är solig. Blir en mörkare färg på plåt varmare än en ljusfärg och därmed förkortas livslängden med risk för sprickbildning och flagning tidigare? Så är det i alla fall på fasadpaneler på hus. Mörkare paneler behöver målas oftare

Arvida Arvida skrev:
Vi står inför valet av färgen till plåttaket mellan en ljus och en mörkgrå färg. Tror ni att en ljus färg är bättre? Plåt blir väldigt värmt när det är solig. Blir en mörkare färg på plåt varmare än en ljusfärg och därmed förkortas livslängden med risk för sprickbildning och flagning tidigare? Så är det i alla fall på fasadpaneler på hus. Mörkare paneler behöver målas oftare.
Arvida Arvida skrev:
Vi står inför valet av färgen till plåttaket mellan en ljus och en mörkgrå färg. Tror ni att en ljus färg är bättre? Plåt blir väldigt värmt när det är solig. Blir en mörkare färg på plåt varmare än en ljusfärg och därmed förkortas livslängden med risk för sprickbildning och flagning tidigare? Så är det i alla fall på fasadpaneler på hus. Mörkare paneler behöver målas oftare
@plåtrickard?

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Arvida Arvida skrev:
Första frågan är väl hur gammalt taket är?
Är det platsmålat förut?
O nu läste jag ordentligt.....😅
Om det inte har flagat något idag så är det troligen bara att tvätta och måla.
Speciellt om det bara är kulören som ska ändras, dock skulle jag använda tikkurilla aqua färg .(vattenbaserad färg)

• Gilla
Arvida
  • Laddar…
Första frågan är väl hur gammalt taket är?
Är det platsmålat förut?
O nu läste jag ordentligt.....😅
Om det inte har flagat något idag så är det troligen bara att tvätta och måla.
Speciellt om det bara är kulören som ska ändras, dock skulle jag använda tikkurilla aqua färg .(vattenbaserad färg)
Tack för svaret! Det har inte målats sedan huset byggdes 2004. Vet inte om det är plastisol eller något annat. Det har flagnat bara på några små ställe. Samt lite rost vid vissa falsar ser man.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.