G
g.kraft: [citat] Ja, det är bara lägga på, säkerställ att det inte trycker ner isolering bara. Det är vanligt att man lägger lite råspont för att få lite förvaring av pulkor, överblivet virke och annat mindre kännsligt. Sen är det vanligt att man placerar ftx-aggregat och drar ventilationsrör där uppe om man vill förbättra befintlig ventilation. Det är väldigt praktiskt. Om huset är
12 svar · 1,5k läst
·
J
Jan_G: De finns i Norge under namnet Mataki Decra. Marknadsförs inte i Sverige. Finns även i Danmark, decra.dk
6 svar · 7,8k läst
R
ruffrider: Jag tänker att man måste kanske skicka ut luften i nock eller via mögelstoppers? Att det skall lufta från takfot till takfot känns inte säkert? har släng iväg frågan till Älvsbyhus också. Nu är ju inte nocken byggt för lufning från fabrik då underlaks taket är draget över nock plus att dom sista bärläkterna sitter rätt tätt uppe i nock och ger en luftspalt på kanske 50 mm
3 svar · 1,4k läst
·
R
ruffrider: [citat] Tackar för svar! vi får helt enkelt hålla lite koll på värme å fukthalt där uppe och göra åtgärder om det krävs. Tänker dra 2 tilluftsventiler nu, en på varje gavel där sovrummen kommer men kommer inte att kunna ha nån frånluft.
2 svar · 1,1k läst
Intet
Intet: [citat] Enkelt. Såga upp ett hål någonstans. Det lättaste är runt tanken,så sköter gravitationen resten. Gavlar och tak är andra alternativ. Har inte den mycket överseende frun sagt att du nog borde fundera över vad du håller på med, en gång till. Annars blir det skilsmässa ifall du kommer ner. Ett typiskt exempel på vad för mycket fritid kan ställa till med.
3 svar · 821 läst
·
Rickard.
Rickard.: Det blir så, förr eller senare. Lösningen är att lägga en horisontell kappa ca 30cm bred, det bör stå i montageanvisningarna hur man ska göra.
1 svar · 918 läst
·
U
Utsliten och utdömd: Vi har haft 3 utlåtanden om att det funkar fint utan luftspalt. Två timmermän och isoleringsföretaget. Gäller bara att välja rätt material. Vi hade delar av vinden där gamla isoleringen saknade luftspalt, där spånet legat emot. Dessa delar såg fina ut och andra delar där det var öppet mot takfot och med mögelstoper i nock, där det var påväxt. I och med att det kommit mer
26 svar · 3,1k läst
·
Farstatjej90
Farstatjej90: Trasiga pannor? Det är väl ett nytt tak? Det ska väl vara noll trasiga pannor? Om man lägger tak och en panna går sönder byter man den väl bara?
10 svar · 1,8k läst
·
S
Stubai: [citat] Hur är ytterväggen reglad? Jag tror inte att det är överdrivet mycket jobb att flytta ner fönstret. Eftersom utsidan på taket redan är bandtäckt så känns det som en tråkig lösning att höja taket, annars är det ofta ett gott alternativ om taket ändå ska bytas.
3 svar · 658 läst
·
K
Kråktorpet: [citat] Tack för ditt svar! Ja, det var ju också en tanke. Får fundera vidare på den. Vi är inte främmande för att få något specialtillverkat, tack för idén. Det syns inte så tydligt på bilden, men fasadväggen går flera meter upp innan själva hustaket kommer och uthustaket löper bara längs en del av fasaden, så det är inte riktigt ett alternativ om vi inte vill ha halva gaveln
2 svar · 2,0k läst
·
Demmpa
Demmpa: En variant på alternativ 1 är att själv spruta på Bensaltensid https://www.byggahus.se/forum/threads/mossa-pa-tak-bensaltensid.114555/
1 svar · 1,4k läst
The Bandit
The Bandit: 1 fråga löst, de är kompatibla. Dock kvarstår frågan om märkningen?
4 svar · 1,9k läst
·
A
ancr: Hej och tack för era förslag. Det slutade med att jag slipade bort all färg från masoniten och målade om den, så problemet är löst.. Som framgår på en av bilderna ligger det längsgående bräder under masoniten på råsponten, misstänker att vindskivan är fäst i den. Masonitskivan är endast ca 3-4mm tjock, så eftersom den tunnaste falspanelen hos byggmax är 14mm tjock hade den
3 svar · 1,2k läst
·
M
Anonymiserad 405730: Ja man börjar nerifrån och putter upp pann rad nr 2 och trär i bärläktsstegen och drar ned pannan över stegen och sedan putter man upp pann rad nr 3 och så vidare.. Väldigt enkelt men ska du ha glidskydd för stegen så skruvas dessa fast och då behöver man börja med den och ta bort första pannan innan man fortsätter med stegen..
6 svar · 1,6k läst
pelle plåttak
pelle plåttak: Skall du hyra en , så hyr en med dubbla bomlag i bredd , alltså 140 bred . Det blir mycket stabilare och säkrare
7 svar · 2,7k läst
·
V
VOJNE: Det går utmärkt att kapa plåt med en vanlig sticksåg med metallblad.
46 svar · 89,9k läst
A
Arjann Akbari: Hallå! Har påbörjat mitt första renoveringsprojekt i sommarstugan och har genast stött på patrull. Jag ska lägga om taket till vår bod eftersom det är väldigt gammalt och det har börjat läcka igenom, jag har inlett med att riva bort ytpapp samt råspont. När jag lyfte bort sponten insåg jag dock att även takstolarna dragit åt sig en hel del fukt och att de blivit blöta. Nu under
0 svar · 1,4k läst
·
L
Leif i Skåne: 2(3) Taknoks ventilation Frånluftsfläkt Ventilation tvättrum Avlopps velilation, + tryckutjämning. Kanske något mer.🤓
1 svar · 662 läst
·
E
egge80: vända på vindstrappan inget alternativ ? syms inte hur mycket plats utrymme där är åt andra hållet
6 svar · 1,6k läst
·
B
bygges: [citat] Trä krymper alltid men 20 mm har det inte krympt. Som jag undrade förut, är detta original eller har man försök täcka in takfoten med panel i efterhand?
19 svar · 2,9k läst
·
H
Hank_Ö: [citat] Ser bra ut. Ska nog köpa en rulle. Det jag postade om tätade jag med fogskum för länge sedan. Men skulle tro att behovet uppstår igen. Bra tips. 👍🏼
2 svar · 3,0k läst
·
F
fribygg: Jag skulle lägga råspont, papp och lertegel eller plåt som nästa åtgärd, att hålla på och plocka ett par ggr extra med gamla betongpannor tänker jag är tungt och tidskrävande
3 svar · 513 läst
·
BirgitS
BirgitS: Jag tror att de har försökt hänga upp innertaket i takstolarna men eftersom takstolarna inte är gjorda för att belastas på det sättet så har man inte lyckats utan att det är risk för att takstolarna har rört sig i stället. Takstolarna är gjorda för att ta upp vikt som finns ovanför dem. Man bör därför, som besiktningsmannen har skrivit, undersöka vad som har hänt med
8 svar · 1,4k läst
·
R
Roobiiiiin: Hej vad tror forumet om detta? Ska köpa hus och besiktningen anmärkte på det.
0 svar · 542 läst
Hns235
Hns235: Plåtslagarna kom hit igår och tyckte rosten såg illa ut. Antagligen första plåtslagarna som korsar tomtgränsen. Fick lite sms-assistans idag av dem och kanske blir ett jobb åt dem sen. Borrat bort nitarna och lyft bort täckplåten runt rökröret, som visade sig vara lika rostigt högst uppe som nere vid kaminen. Tittar jag ner i isoleringens skarv ser jag att solen skiner in lite i
20 svar · 3,4k läst
·
H
hempularen: Det där ser väldigt fel ut. Frågan är väl hur de sedan har löst resten.
6 svar · 1,4k läst
·
hahalj
hahalj: [citat] Tack, då har vi en plan 🙂
5 svar · 1,4k läst
·
A
Ama1223: Våren 2022 utförde en firma ett takbyte samt plåtade in takkupan på min villa. Idag när jag tittade på taket noterade jag färgskiftningar på takkupan, se bild nedan. [bild] Vid första anblicken tänkte jag att det redan börjat flagna, men vid närmare inspektion verkar det som att dessa områden var målade vid installationen då man troligtvis skadat dessa specifika områden. Efter att
0 svar · 562 läst
·
R
robbs: [citat] Inget vettigt att svara, men undrar detsamma!
1 svar · 1,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.