N
Nygge72: [citat] Tack. Galet dålig på matte :)
2 svar · 773 läst
K
Kjell_G: Kloka tankar. Tar till mig 😊
7 svar · 811 läst
K
kedjehus1973: [citat] Jo vi hade samma på vinden och tog på mögelfri, men det ser lika tråkigt ut. Kan inte läsa mig till att det ska blekas av det medlet heller.
9 svar · 1,8k läst
Rickard.
Rickard.: Jag vet inte om det finns någon direkt regel hur man ska göra med det jag sett klart mest med underlagspappen är att man bara går förbi ryggen från båda håller och skär av pappen rakt "på andra sidan".
1 svar · 658 läst
E
Etriol: Ska bygga en hönsgård med plåttak över. Blir inte riktigt klok på hur man ska göra läktningen, ska använda vanlig TP20. Som jag förstår enligt t.ex. Plannjas beskrivning ska man använda 45x95 virke med cc 500 vid takstolsavstånd 1200. Jag kommer ha takstolsavstånd 1000. Ska jag ändå använda 45x95 virke, och ska det då vara stående eller kan man montera det liggande? Funderar på
0 svar · 403 läst
Matti_75
Matti_75: Slå på en remsa 3mm masonit om du är orolig. Problemet blir bara hur du fäster duken sen.
11 svar · 1,4k läst
·
D
Dilato: [citat] https://www.aliexpress.com/item/1005002013114425.html Billigast i Sverige (och snabb leverans till vettigt pris) tror jag är https://www.maxgaming.se/sv/sensorer/mi-temperatur-och-fukt-sensor-2
29 svar · 6,3k läst
·
B
Baggström: [citat] Ja, så kan det verkligen vara. Lite sjukt ändå att 6 getingar dog kollektivt på 12 timmar, inom 50 cm avstånd från varandra. RIP.
2 svar · 1,1k läst
W
Whil: Vill bara fylla i att förslaget på hörndesign av @pos funkade bra här. Tack för inspirationen! Lagt på valmat tak ovanför entré, ca 6 graders lutning.
23 svar · 11,7k läst
·
H
Hybro: Börja med att kolla på vilken sida av skorstenen det läcker in under yttertaket.
13 svar · 7,3k läst
·
X
xxargs: [citat] Å h*****e vilka pengar det är för några dunkar med 12.5 - 20% blandning av natriumhypoklorit, det är ju på scam-nivå... 12.5% natriumhypoklorit på dunk kan man köpa på pool-företag (typ 30 liter för 900:- vid en snabb sökning) och vätmedel har du förmodligen vid diskbänken och i många hem står det 'Yes' på flaskan. natriumhypoklorit löst i vatten är redan innan
3 svar · 1,7k läst
N
Niclas Jergard: Jag behöver byta 2 innertaks gipsskivor i ett sovrum. Men märker till min förvåning att mina 10mm x 600mm skivor inte är standard längre i norden. Kan man beställa detta "overseas"?
0 svar · 1,0k läst
·
K
kedjehus1973: Har varit uppe och kollat själv idag och det ser ut som för två år sedan, exakt när jag jämför foton. Har ju mätt RH och temperatur j det de senaste två åren och förutsättningarna för ny tillväxt verkar inte finnas, inte ens under vår/vinter. Funderar ändå på om det svarta ska bort på något sätt 🤔 Är eg inte så orolig för tillväxt just nu, däremot för framtida
11 svar · 2,7k läst
·
Purre
Purre: [citat] Bra blir det men inte smidigt att göra då man får göra om en hel del.
7 svar · 1,3k läst
·
C
chsu0709: [citat] Randers, rt 807
2 svar · 722 läst
ViktorTrea
ViktorTrea: [citat] Ytan är slät idag, förutom att det uppstår sprickor i skarvarna. Så frågan e väl egentligen om det är sannolikt att sprickorna kommer ta sig igenom armeringsduken?
7 svar · 2,0k läst
·
L
Lelleirra: Bump
8 svar · 1,1k läst
·
L
8
84anders84: Hej igen! Då var det dags för vinden. Tänkte ev ha ett rum framöver uppe på vinden, så tänker nu när man ändå smäller igen så kanske man ska köra isolering ändå, och sedan åldersbeständig plast? Sen råsponten? Ytterväggen består idag av stående träpanel, liggande regel (ser ut att vara 22 mm),vindpapp och sedan stående regel 70mm, där tanken är att jag ska sätta på
5 svar · 1,7k läst
·
B
blork: Efter ett heldagsregn så verkar överlappsskruvarna hållt tätt! Däremot läckage i två dalar istället. Den ena har sin förklaring i att skruven kom lite snett så packningen inte tätar, det kan jag fixa imorrn. 😊 Den andra vet jag inte varför den inte tätar. Den är rak och drog bra, skumt.
10 svar · 14,7k läst
B
busgraab: Aah så är det nog som du säger! Jag får helt enkelt vika upp falsarna försiktigt och se i vilka bitar dom kommer lös. Men då verkar det ju finnas hopp om att kunna återvinna det hela utan att ta in en plåtis 👍👍👍
4 svar · 1,5k läst
·
Demmpa
Demmpa: På första bilden ser jag iaf två spikrader som håller sponten mot takstolarna, på andra bilden en spikrad.
4 svar · 3,4k läst
·
torparavgrund
torparavgrund: Då skulle jag nog satsat på någon diffusionsöppen duk (sorten som vatten rinner av på utsidan men ånga kan tränga sig igenom från insidan, finns olika fabrikat), och sedan regla som du sa. Detta beror dock HELT på hur pass plant taket är. För grejen är den att om sticketaket är ojämnt så kommer det bukta på vissa håll, och buktar det tillräckligt är risken hög att det ser
1 svar · 2,0k läst
N
nada77: [citat] Ja det låter från plåttaket när det regnar rejält, men jag upplever inte att det är ett problem. OK då missuppfattade jag det där med ångspärr. Jo ska du byta till icke hygroskopisk isolering så måste du ha ångspärr under, men jag är osäker på om det blir riktigt tätt om man sätter den från vinden. Men det känns ändå riskabelt att byta isolering och sätta in
7 svar · 1,6k läst
·
O
olofh: [citat] uppsala är snözon 2, alltså visst att jag här nere i lomma för trädgårdsbyggen kan lite blunda för snözonerna ibland men är du säker på att du verkligen vill frångå det så mkt. Du kan själv räkna här. https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/forrad/ Men jag blir lite osäker, i första inlägget skrev du spännvid 3,6m och sen skrev du att längden blir 1,8m. Är
8 svar · 2,8k läst
·
Matti_75
Matti_75: Nä men den duk du ser är en genomtrampningsäkerplastfolie och det är det jag menar med dubbla plaster
5 svar · 1,4k läst
·
G
Gnuisk: [citat] Hej Hur gick det för dig? Hittade du nån takläggare som du kan rekommendera?
1 svar · 1,3k läst
R
RiKr: Ja det är så man kan göra då höjd skillnaden som här är väldigt liten. Det bästa vore nog att i samråd med plåtslagare ta fram en lösning.
3 svar · 894 läst
·
O
oliven1: [citat] det tror jag med, dock är det inte enkelt att få dit den riktigt nu.
8 svar · 1,0k läst
·
J
JohanErik84: Hej Ska inreda en vind i stil med bilden nedan, har takstolar på 125 mm. Är ända sättet att få till flöde i luftspalterna via nocken? Kan man inte köra takfot och gavel, om isoleringen inte går hela vägen upp till nocken. Andra förslag mottags gärna! Tack på förhand! [bild]
0 svar · 630 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.