L
Ny ägare till ett hus från 1965. Mycket mossa på betongtaket, svårt att avlägsna även med högtryck.
Jag upptäckte en del springor mellan takpannorna, dålig passform på en del ställen - och blev sugen på ett snyggt plåttak.
Kan det vara en bra idé - och det är nog lite bråttom .

L LennartSeas skrev:
Ny ägare till ett hus från 1965. Mycket mossa på betongtaket, svårt att avlägsna även med högtryck.
Jag upptäckte en del springor mellan takpannorna, dålig passform på en del ställen - och blev sugen på ett snyggt plåttak.
Kan det vara en bra idé - och det är nog lite bråttom .
Varför bråttom? Läcker det?

Det kommer hela tiden nya produkter för tak med integrerade solfångare. Man får såklart bäst ekonomi i dem om man passar på när taket ändå behöver bytas. Eller så håller man ut till man hittar en passande solfångarlösning och byter då.

L
O O skrev:
Varför bråttom? Läcker det?

Det kommer hela tiden nya produkter för tak med integrerade solfångare. Man får såklart bäst ekonomi i dem om man passar på när taket ändå behöver bytas. Eller så håller man ut till man hittar en passande solfångarlösning och byter då.
" Jag upptäckte en del springor mellan takpannorna, dålig passform på en del ställen - och det är nog lite bråttom . "

Personligen hade jag aldrig bytt från betongpannor till plåt. Enda plåttak som kan funka felfritt i många årtionden är bandtäckning med lutning. Alla andra är bara tickande bo...b.
Tänk också att plåttak kommer att låta mycket vid regn om du har dålig vindsisolering.

Men det finns säker de som tycker tvärtom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.