Hej

Vi har fått en offert av en firma för att lägga om taket på vårt hus. Själv är jag lite osäker på vad man skall titta efter och tänkte därför be om hjälp.

Finns det något i offerten som är konstigt?
Är det något uppenbart jag missat?
Finns det något jag borde tänka på?

• Takomläggningsofferter med arbete förföljd: rivning, underlag, läkt, papp, takavvattning, vindskivor, pannor, taksäkerhet, målning med olika fabrikat och kulörer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Prisoffert för takomläggning; arbetskostnad 99 571 kr, materialkostnad 35 000 kr, övriga kostnader 11 300 kr, moms 36 468 kr, ROT-avdrag -37 339 kr, total 145 000 kr.
P
F Frasse99 skrev:
Hej

Vi har fått en offert av en firma för att lägga om taket på vårt hus. Själv är jag lite osäker på vad man skall titta efter och tänkte därför be om hjälp.

Finns det något i offerten som är konstigt?
Är det något uppenbart jag missat?
Finns det något jag borde tänka på?
Ser inget anmärkningsvärt. Vet ej hur stort tak du har men är detta för en vanlig villa är det ett bra pris. Vad gäller för bortforsling av befintligt tak?

Här du i övrigt någon kännedom om firman? Varit aktiv länge?

Den ofrivillige klåparen skrev:
Ser inget anmärkningsvärt. Vet ej hur stort tak du har men är detta för en vanlig villa är det ett bra pris. Vad gäller för bortforsling av befintligt tak?

Här du i övrigt någon kännedom om firman? Varit aktiv länge?
Tack. Skall kolla hur det är med bortforsladet.

Huset är på ca 140 m2 fördelat på två våningar.

Firman verkar ok. Har funnits sedan 2017 men hade ganska låg omsättning fram till 2022. Därefter har den varit aktiv. Enligt UC har de en silver markering

.5 skulle fråga om cc40 på ströläkt då läkten är lite i klenaste laget (extrakostnad)

.10 hur lång är gångbryggan och varför hela hushållets tak, långt från uppstigning till skorsten??.

kommer ni nånsin skaffa paneler så bör man tänka till en gång till i detta skede, ännu stabilare läkt tex. och gångbron skulle skapa skuggor.. (men går ju ev att demontera då, men om man kan spara pengar...)

• Gilla
Frasse99
  • Laddar…
F Frasse99 skrev:
Tack. Skall kolla hur det är med bortforsladet.

Huset är på ca 140 m2 fördelat på två våningar.

Firman verkar ok. Har funnits sedan 2017 men hade ganska låg omsättning fram till 2022. Därefter har den varit aktiv. Enligt UC har de en silver markering
Bor du i närheten av göteborg så lämnar jag gärna offert på taket 🙌

• Gilla
Frasse99
  • Laddar…
Tack men är i en annan del av landet :)

Vilken prisskillnad din offert är ju detaljerad och så som en offert är önskad.
Bifogar en offert jag fick i förra veckan så du kan jämföra. Tänker dock använda din offert som en referens. Har ca 100kvm tak.

• Offerthandling med detaljer om takrenovering, inklusive rivning, ny plåt, takavvattning, och kostnader med ROT-avdrag. Totalpris 345 000 kr ink moms.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Frasse99
  • Laddar…
Be företaget använda Konsumentverkets hantverkaravtal som bas så har du en bra grund att stå på.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
MathiasS MathiasS skrev:
Be företaget använda Konsumentverkets hantverkaravtal som bas så har du en bra grund att stå på.
Och i det skriv in när arbetet ska börja och sluta samt förseningsvite per påbörjad vecka.

• Gilla
Frasse99 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.