Har nyligen köpt hus och i ett sovrum har innertaket släppt. Ser ut att vara tretex.
Tidigare ägare har försökt att skruva upp det och sedan dölja skruvarna genom att måla taket svart. Men det har börjat släppa igen.

Funderar på om man ska kapa ner befintligt innertak eller bara skruva det nya utanpå.
Gamla innertaket är byggt innan innerväggarna, så det hade blivit betydligt enklare att bara skruva upp nya skivor utanpå. Men är rädd för inte få det jämnt pga gamla spik och även skruv.

Någon som gjort samma sak? Hur gjorde ni?

• Svartmålat innertak med synliga skruvhål och skivor som har börjat lossna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartmålat innertak med tecken på släppta skivor och synliga skruvhål, diskuteras renovering av taket i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Farstatjej90
Jag hade aldrig i livet lagt ett tak utanpå innan jag sett vad som fanns bakom....
Ta ner så du kan inspektera.

Alternativet är att titta från vinden om du kommer åt, ser det friskt ut är det bara att gipsa nytt ovanpå.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Det ser så sett frisk ut ovanpå. Har varit uppe på vinden. Är mer rädd att jag inte får det slätt av att skruva nytt innertak på de gamla hängande plattorna.

Sådana tak är häftade i sponten inte mycket som håller det uppe har varit med om att hela tak har rasat ner. Dra bara ner skivorna så ser du var du kan skruva det nya taket inget att spara på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.