TheVoleFX
TheVoleFX: Hej, Pågående takomläggning. Här är några grejer som jag har noterat. 1) Gamla skruvar och klamrar är kvar under den nya duken. Cirka ett 30-tal på ena sidan av taket (har inte kollat andra). Den gamla pappen har lämnats kvar men på vissa ställen har pappen ändå tagits bort och då är detta förekommande. Man har således inte bemödat sig att ta bort gammal spik eller klammer trots
0 svar · 774 läst
·
TheVoleFX
TheVoleFX: Som ni kan se på bilderna så är där ett fyrkantigt underbeslag av galvaniserad plåt. - Underst ligger en takduksvåd som ventilationsröret går igenom. (Man kan se lite av råsponten och isoleringen precis i kanten av hålet.) - Därefter så sitter underbeslaget. - En våd ligger över överdelen av underbeslaget. Överlappet är 9 centimeter och det är cirka 8 cm kvar till baksidan av
0 svar · 708 läst
·
R
Rolle85: Ska lägga om taket. Är det Benders ljusgrå panna man ska välja om man ska ha betongpanna med ljusgrå färg? Annat? Mvh henke
0 svar · 455 läst
O
Okänd: Hej! Fick du något svar (någon annanstans) eller kom fram till någon åtgärd? Har samma undran. Mvh
1 svar · 1,9k läst
·
Adrian Tepes
Adrian Tepes: [citat] Det spjäll som finns fungerar inte med insatsen som förra ägaren satt in. Men det är inte helt tätt på sidan, jag har testat att trycka upp papper i dom glipor jag ser på sidan men på något sätt tar dom rackarna sig in ändå. Hela installationen skulle nog behöva sig en översyn men jag har inte haft tid för det än.
2 svar · 713 läst
·
Matti_75
Matti_75: Prova Essve Pannkitt
1 svar · 592 läst
·
Lillkerstin
Lillkerstin: [citat] Har ett nylagt plåttak, kollade idag och skruvarna har dragits så hårt att packningen spruckit, måste skruvarna bytas ut?
12 svar · 10,6k läst
G
Gyllendesnittet: Gjorde klart det mesta själv, men lät den sista takpappen samt plåten utföras av en plåtslagare/takläggare. tack och lov Inga problem för den firman att lägga resten Icopal självtäck samt komplettera med deras papp för själva uppviket och hörnen etc. Blev bra till slut! Nu håller det några år till så får tiden utvisa hur "temporärt" detta garage blir :)
11 svar · 1,7k läst
·
N
NGGUY: Tack för inlägget. Har samma problem med missfärgning på plåt och pannor.
5 svar · 3,8k läst
·
johan_gavle
johan_gavle: Överväger att sätta snörasskydd/snöglidskydd på hela garaget då det kommer ner både där vi har gångar och snöförvaring i ganska stor mån. Funderar om någon använt cwl-kroken istället för traditionella snörasskydd och kan dela med sig av bilder hur det ser ut och hur ni satt placeringen? Priset är ungefär hälften jämfört med riktiga men känns samtidigt överkurs att sätta
0 svar · 488 läst
J
Jstaahl: Om jag inte missminner mig, så skall en imkanal vara isolerad hela vägen upp i huven med minst IE15 (30mm brandnätmatta). Oisolerad kanal skall hållas minst 100mm ifrån brännbart material. Jag hade öppnat upp och kollat hur högt upp det är oisolerat, och satt på isolering på delen där det fattas, med "press". Mvh
2 svar · 2,5k läst
·
B
BörjePersson: Hej Jag behöver lite hjälp. Jag har tänkt lägga ett plåttak från Plannja på garaget. Det ska ursprungligen vara dimensionerat för Plannja. Jag har takstolar som mäter 3 775 mm, På det ligger det råspontluckor, jag har mätt längden från nock till takfot till 3 880 mm vilket verkar stämma bra med ritning. Nu har jag fått offerten och i den står det att jag Ska ha 3810 mm på den
0 svar · 895 läst
L
Lamis: [citat] Tack! Jag hade hoppats att det annorlunda sättet att räkna ut byggnadshöjd (medelvärde mellan högsta lägsta punkt) vid pulpetttak skulle kunna möjliggjort rimlig bostadsyta på ovanvåningen. Men vi kanske helt enkelt måste släppa tankarna på ett pulpettak 😔.
6 svar · 780 läst
Rickard.
Rickard.: Jag har aldrig hört att Takpapp kan eller bör impregneras och det som "försvinner" ur pappen med tiden går inte att ersätta på mågot (rimligt) sätt så det man kan göra är att lägga på ny bitumen ovanpå. Primer innehåller i bästa fall 50% bitumen och den är vad jag vet i alla fall varken uv-stabil eller modifierad/förstärkt med något och den är minst lika lättflytande som
4 svar · 879 läst
B
Bengt65: [citat] Hur gick detta? Vill också sätta Hutonit i tak med snedtak och platt tak.
8 svar · 5,4k läst
·
G
Gråstare: [citat] Nej inte klicktak. Du har rätt, hängrännan är monterad efter taket är lagt.
9 svar · 1,9k läst
·
S
Stubai: Är det en riktig bandtäckning eller är det ett klicktak?
6 svar · 1,8k läst
·
I
iggys76: Hej! Jag bygger en stuga med liggande ytterpaneler, väggen består just nu av (inifrån > ut) reglar 45x70, vindskydd, läkt och panelerna. Men läkten slutar i höjd med takbjälkarna/hammarbandet, hur ska man täcka mellanrummet mellan taket och hammarbandet? Se bifogad bild (inte mitt hus). Tack! [bild]
0 svar · 755 läst
·
K
kaffetorsk: Ok. Tack för infon. Steg känns både billigast och lättast.
8 svar · 1,4k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Det går nog bra, men 120 cm är rätt långt för vanlig råspont, kan bli svajigt. Ett alternativ är att lägga 45x120 på "tvären" (ca cc 60) och sponten ovanpå där som en landgång, eller helgolv om man vill...
1 svar · 595 läst
·
G
Gabbe1: Ligger plåten på råspont + duk eller ligger den på läkt? Om den där typen av plåt läggs på läkt så bör det läggas en remsa av 3mm skumplast (lite liknande sylltätning) mitt under varje plåt, från nock till takfot för att dämpa oljud vid blåsväder.
11 svar · 4,6k läst
·
Walle85
Walle85: I så fall vänta tills det regnar och kolla om det blir blött eller gå upp på taket och häll/spraya med trädgårdsslangen för att simulera regn.
4 svar · 1,3k läst
·
T
tergo: [citat] man skall skruva ytpappen med skruv o bricka annars är det risk att gudrun tar det med sig nästa gång hon passerar https://www.hornbach.se/p/pappskruv-mataki-inkl-bricka-30-pack/10451549/ https://www.hornbach.se/p/underlagspapp-mataki-yam-2000-3-0-7x15m/5108186/
1 svar · 1,3k läst
·
R
Anonymiserad 405730: [citat] Ja det är en vanlig lösning av ränndalsplåten där nockpannan kommer över kanske ska ha nockband..
7 svar · 1,5k läst
·
A
Alexan: [citat] Haha ajemen 😉
22 svar · 8,9k läst
·
M
Mwiden: [citat] Vad har du för mått på Hjärtväggen? @Asphed
13 svar · 11,3k läst
·
A
AG A: [citat] Som utbildad byggnadsingenjör kan jag bara försäkra dig om att jag har koll på detta. Däremot kan jag naturligtvis aldrig vara säker på om jag förstått en fråga helt rätt. Inte heller hur en konstruktion ser ut, utan att ha sett det ordentligt. Sen undrar jag nu verkligen vad du menar med daggpunkt? Du säger: "det är helt enkelt inte sant. Hela konstruktionen bygger på att
56 svar · 6,2k läst
·
C
Costanza: Tack för svar. Ja, att klä in den är såklart ett alternativ som jag funderat på, men tänker mig kanske att det är något jag gör i samband med att jag byter takpannor någon gång framöver. Var annars främst ute efter tips på produkter för ändamålet, helst från någon som gjort liknande (om någon sådan nu skulle trilla på den här tråden). /C
4 svar · 804 läst
L
Lindig: Har lagt Haloten underlagsduk på ett fritidshus och avser lägga Mataki självtäck. Vet inte vad jag skall göra nu när dessa bubblor uppstått ?
0 svar · 617 läst
·
R
ruffrider: [citat] Denna, men det finns ju andra modeller också
4 svar · 1,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.