FredrikR FredrikR skrev:
Dina två nedersta rader lutar mindre än övriga taket, tack vare att undertaket är knäckt/kilat.
Ja precis men rad 1 och 2 har samma lutning trots att takfotsläkt saknas. Jag får lossa en panna och se hur det ser ut från sidan.

F Fredrik Jacobsson skrev:
Ja precis men rad 1 och 2 har samma lutning trots att takfotsläkt saknas. Jag får lossa en panna och se hur det ser ut från sidan.
Nedre vilar ju på listen/kanten, som jag ringat in.
Det är ingen skillnad på pannorna. 👍

FredrikR FredrikR skrev:
Dina två nedersta rader lutar mindre än övriga taket, tack vare att undertaket är knäckt/kilat.
Samt att nedersta raden vilar på en plåtlist eller vad som syns där på fotot.
[bild]
Nej det ät helt slätt där du ritat grönt, det är takfotsplåten man ser som lurar ögat.

Nej det ät helt slätt där du ritat grönt, det är takfotsplåten man ser som lurar ögat.
Då är det en till knäck på taket som @Demmpa skriver. 🙂
Kollar man ströläkten så ser det ju ut att stämma.

Lägg ett långpass/rätskiva (minst 2 meter) från tredje läkten å uppåt, flytta ner rätskivan en läkt nedåt och kolla om den ligger mot tredje läkten, flytta rätskivan till nedersta läkten och kolla om rätskivan har kontakt med andra och tredje läkten, flytta rätskivan en sista gång ner förbi takkanten och kontrollera om den har kontaktat med först, andra & tredje läkten

Jag tycker det ser ut som att rad 1 lutar mer än rad 2. Det borde den ju göra med sett till hur taket är utformat.

Demmpa Demmpa skrev:
Det ser ut som att undertaket har tre knäckningar,
[bild]

En närbild undertaket för nedersta pannraden kan underlätta bedömningen.

Vissa tak har en trekantslist under pappen som gör att nedersta läkten utgår.
Ja så är det tycker jag också nu när jag kollar på den här bilder på taket när det gamla revs.

• Tak under rivning med gammal beklädnad borttagen, visar träreglar och underlag; en ventilationsanordning syns på taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.