E Elnovis skrev:
Eftersom vi funderar på att lägga Benders Carisma på vårt hus så blev jag lite orolig över alla negativa kommentarer. Jag skrev till Benders och detta var det svar jag fick.

Benders Carisma fungerar utmärkt om man följer alla läggningsinstruktioner med ventilation, papp och fotplåt mm. De fall som har varit har man inte följt dessa. Carisman har överlappet på sin lägsta punkt och vid viss väderlek kan vatten tränga in, och det gör att ventilationen är extra viktig både vid takfot och nock.

Hur tolkar man det svaret?
Jag har haft byggare här som kollat på genomföringarna som läckt och där har de helt enkelt slarvat med pappen enligt dem, så det ska göras om nu. Annars har vi inga läckage och i övrigt tyckte dom allt så bra ut med plåtar och det är ordentligt ventilerat under. Så nog ingen fara att lägga så länge underlaget är ordentligt gjort men de släpper igenom mer. För mig uppstod problemen när snön som låg på taket började töa och då blev det strimmor med vatten som rann på pappen.

Tack för svaret. Skulle vara jättekul om du vill dela med dig av bilder när ni byter pannor till Carisma och när allt är klart.

E Elnovis skrev:
Tack för svaret. Skulle vara jättekul om du vill dela med dig av bilder när ni byter pannor till Carisma och när allt är klart.
Vi har carisma och ska inte byta om jag varit otydlig :)

M Marlin11 skrev:
Vi har carisma och ska inte byta om jag varit otydlig :)
Jag var lite otydlig i mitt förra inlägg. Det jag menade var om ni hade några bilder att visa upp hur ert tak ser ut idag? Inte så ofta man ser tak med Carisma pannor. Jag menade också att det vore kul att se bilder från när bytet gjordes om ni har några såna.

S Sebastian Nordenberg skrev:
Jag har lagt benders Carisma på mitt hus och är nöjd med resultatet, det första folk lägger märke till när dom går förbi så har det varit just taket dom har velat hylla. Själva läggningen gjorde jag inte själv men han som la det åt mig sa att det var lite svårare att lägga än ett traditionellt 2-kupigt tak. vid val av panna så har jag ingen vetskap om för och nackdelar med en obehandlad eller behandlat yta men jag valde en behandlad yta pga rädsla för att en obehandlad yta är skrovligare och på så sätt gör det enklare för ev växtlighet ska slå rot, en behandlad yta spolas juh rent vid en skaplig regnskur lite fortare än en skrovlig.

Men angående tillbehör m.m till carisman. om man kollar på benders hemsida så finns i stort sett allt som vanliga pannor har däremot så finns det inte så mkt ute i handeln men allt går att beställa hos en återförsäljare för benders.

Jag ska försöka lägga upp bilder på min sida här så får du se mitt tak, jag valde en behandlad yta färgen heter Granit och läggningsanvisning finns också att hämta helt gratis på Benders hemsida.

/Sebastian.
E Elnovis skrev:
Jag var lite otydlig i mitt förra inlägg. Det jag menade var om ni hade några bilder att visa upp hur ert tak ser ut idag? Inte så ofta man ser tak med Carisma pannor. Jag menade också att det vore kul att se bilder från när bytet gjordes om ni har några såna.

Hej!
Passar på att göra ett inlägg här med för att få lite åsikter.
Har haft samt renoverat ett antal fastigheter och alltid valt Benders 1 eller 2 kupiga pannor.

Denna gång valde vi Benders Carisma.
Hittills har vår takläggare gjort 2 delbyten av taket då betongblandningen innehöll sandklumpar och pannorna ”förintade sigsjälva” och sandinnehållet rann ner för taket efter ett par veckor.
Efter det gjorde Benders ett delbyte samt ett helt byte av alla platta pannor på huset. Nu visar det sig att även dessa pannor har fabrikationsfel. Ytskiktet bläddrar av (oavsett om det är platta eller nock eller gavelpannor).
Hur mycket ska man stå ut med innan man byter till något annat? Taket är inte ens ett år gammalt och vi har inte kunnat njuta många veckor av ett felfritt tak.

Carisma pannorna är väldigt vackra pannor att titta på, men eftersom pannorna nu har funnits i snart 20år så skulle man väl tro att barnsjukdomarna var avklarade?

Denna gång har vi blivit erbjudna av Benders att betala återförsäljarpris + frakt för pannorna om vi byter. Något som jag ifrågasätter starkt efter alla dessa problem.

Åsikter?

• Takpanna med avskalat ytskikt och skruvar, tydliga tecken på fabrikationsfel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad takpanna med avflagnat ytskikt och synliga sandklumpar på en Carisma takpanna från Benders.
    Skapa konto
  • Närbild av en takpanna med ytliga skador och avflagningar, visar problem med kvaliteten på Benders Carisma pannor enligt inlägget.
    Skapa konto
  • Närbild på takpannor av typen Benders Carisma med skador i ytskiktet.
    Skapa konto
  • Närbild av Benders Carisma betongtakpannor med bläddrande ytskikt, tecken på fabrikationsfel.
    Skapa konto
  • Betongpanna med synligt slitage och ytskikt som flagnar, stående på en gräsmatta.
    Skapa konto
  • Närbild av takpanna med sandklumpar som visar defekter i materialet enligt problem med Benders Carisma takpannor.
    Skapa konto
  • Detalj av takpanna med avflagnande ytskikt på gräs, visar potentiella fabrikationsfel på ytan.
    Skapa konto
  • Närbild av en takpanna med ytskador där sandlagret syns, vilket tyder på fabrikationsfel.
    Skapa konto
  • Närbild av takpannor från Benders Carisma med sand och klumpar på ytan, vilket illustrerar sammansättningsproblem med pannorna.
    Skapa konto
  • Närbild på en takpanna med avflagat ytskikt och synlig sand i skadan, vilket indikerar kvalitetsproblem med materialblandningen.
    Skapa konto
  • Bilden visar ett tak med betongpannor där ytskiktet har flagat och sandinnehåll är synligt, vilket antyder ett fabrikationsfel.
    Skapa konto
  • Närbild av hustak med Benders Carisma pannor, där ytskiktet flagar av, visar tillverkningsfel.
    Skapa konto
  • Takpannor med synliga sandavlagringar och skador på ytskiktet, vilket tyder på fabrikationsfel.
    Skapa konto
  • Närbild av en takpanna med avflagat ytskikt, avslöjar underliggande sandblandning och skador i materialet.
    Skapa konto
  • Takpannor med ytskador och utskjutande sand syns på närbild av misstänkt defekta Benders Carisma takpannor.
    Skapa konto
  • Wow
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.