Byggahus.se

Underlagspapp. Vilken sort?

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej. Ska lägga om mitt tak. Ska lägga betongpannor på ett tak med ca 30 graders lutning. Undertaket är av råspont.
    Vilken underlagspapp skall man använda?
    Räcker det med YAM 2000 eller måste man ha YAP 2200?
    Det är ju stor prisskillnad.
    Är det någon större skillnad på olika fabrikat?
    Icopal verkar ju vara dyrare än ex Trebolit. Kanske finns det andra alternativ?
    Bör man ta bort den gamla underlagspappen eller kan det vara bra att låta den vara kvar som extra skydd)?

2. N
    Medlem Nivå 6

Re: Underlagspapp. Vilken sort?

yam 2000 och yap2200 uppfyller en kravnorm som framtagits för papp.

en del papp uppfyller bara kraven och en del är bättre än kravet på produkten.
    därmed inte sagt att dyraste pappen är den som är bäst.

yam2000 är det som är föreskrivet för din konstruktion och ger ett gott resultat om den läggs efter anvisningarna, men skall inte utsättas för vädrets makter under någon längre tid.

yap2200 är rivstarkare och läggs oftast när underlaget är sämre, typ glespanel , eller när taket skall stå utan täckning under en längre tid

köp den billigaste yam2000 pappen <--- mitt råd

3. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Egentligen ska du ha YAP 2200, det är ändrat iochmed nya AMA, men det gäller ju nyproduktion så om du ska renovera själv kan du ju göra som du vill!!
    Själv hade jag behållt den gamla u-pappen ENDAST om den vore väldigt slät, annars hade den åkt.......
    dessutom hade jag valt YAP 2200.
    trebolit och mataki är likvärdiga i alla avseende, Byggmax brukar vara billigast!

4. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Jag tycker det är självklart att lägga den kraftigare pappen.

Bort med allt gammalt och dit med nytt. Kommer också köpa med klisterkant för att slippa kladd (även om kladdandet antagligen skulle bli bättre än klisterkanten).

5. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9

På ett tak med 30 graders lutning behöver man faktiskt inte klistra skarvarna alls. YAP 2200 ska det definitivt vara. Vad NH_S menar med föreskrivet vet jag inte, men takpannetillverkarna (liksom HusAMA 98 som pappskallen påpekade) föreskriver i alla fall den pappen (YAP alltså).

6. H
    Medlem Nivå 8

När jag byggde garaget så spikades det papp utan klisterkant, plötsligt vart jag tvärt sjuk och fick inte på tegel föränn 5 månader senare, utan klisterkant så kapillärsög det vatten där pappen låg omlott så att råsponten blev sur och blå, aningen vågigt blev det också.........har du tänkt bli sjuk, klistra pappen ;)

7. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9

Även mitt tak stod utan pannor länge (delar av taket ett par månader). Ingenstans finns det antydan till fukt på råsponten. Jag var dock väldigt noga med att aldrig ha mindre överlapp än 8 cm. Men det skadar ju naturligtvis inte att klistra om man vill ha hängslen, livrem osv... :)