norrlandshus_sthlm skrev:
det beror på vilken plåt det är.
om du är orolig så lägg 22x25 i dalarna med 60cc
skruva sen endast ner i läkten där de ligger.
annars i plåten... skruva tätt.

www.pvg.se -tak och väggplåt-tillbehör plåtpanna-KOMBILÄKT L=2700 FZ
passa också på att flytta upp rännan ...annars kommer vattnet missa
 
Pratade med byggmax oxh dom säljer olebehandlad board för 30 kr 1220 x 2440 mm. Det måste bli det billigaste sättet.
 
TAK skrev:
Det måste bli det billigaste sättet.
Och bra blir det också! :D
 
Har nu ändrat mig igen. Den oljehärdade masoniten är nästan lika dyr som pannorna, så glöm det. Byggmax masonite är bara vanlig standard.

Nu tar jag bort plåttaket och även de underliggade bärläkterna.

Jag lägger ICOPAL underlagstak Miratec, en slags duk istället för råspont+papp. Ovan duken lägger man bärläkt 45x70.

Summering är att det inte finns några genvägar för att få det rätt

 
Immobil skrev:
Färdigtänkt! ;D Jag tror att ströläkten kommer att ruttna upp så småningom p.g.a. kondensvatten mellan pannorna och plåten. Mitt förslag är att ta bort plåten och ersätta den med t.ex. råspont eller masonite. Det där med plåten under pannorna känns som lite kaka på kaka(=dubbla tätskikt!!).

Denna man har helt rätt
Göthe 8)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.