Byggahus.se

Fasetterat eternittak

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej ! Jag har köpt ett hus som har eternittak som tyvärr läcker. Nu har jag kommit fram till att lägga på ett nytt plåttak. Min fråga är, kan jag dra plåten direkt på eterniten eller måste jag lägga strö-bärläkt? Är det nåt annat jag bör tänka på när det gäller eterniten? Mvh Anki

2. Immobil
    Medlem · Nivå 16

Re: Fasetterat eternittak

För bäst resultat bör du läkta taket. Här kan du få tips: http://www.plannja.se/ . De har plåtläkt i sitt system, men du kan även använda träläkt.

3. B
    Medlem Nivå 3

Om du väljer att gå till grunden med jobbet kom då ihåg att eterniten får man inte köra på tippen hur som helst. (asbest) Kolla hur kommunen vill ha det tex i säckar!?
    Man behöver alltid ett "undelagstak" för att fånga upp kondensen som blir på plåtens undersida av och till......
    Har man tegel väljer man råspont och papp om man är smart...
    Har man plåt finns det olika dukar att välja på tex Tenotak, även förstärkt papp finns... underlagstaket bör vara trampsäker...
    Om din eternit är i skapligt skick kan den duga som underlagstak.... men det kan va svårt att spika läkten utan att eterniten spricker i bitar.....
    En del väljer att förborra hålen för att ha ett så intakt undertak som möjligt....
    Det finns viss plåt som är godkänd utan underlagstak..... men den e nog inge vidare på ett bostadshus.
    Lycka till med huset...

4. A
    Medlem Nivå 1

Jag har samma problem men jag vill få bort allt för att se vilken kondition taket befinner sig i, så att man kan byta ut skadat virke och lägga ny papp. Jag vet inte om det är att överdriva det hela.

Hur gjorde ni tillslut?