5 694 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Avlopps ventilation
Hejsan..
Jag har då ett stycke Avlopps ventilation som går upp genom taket ett ganska kraftigt rör (ca 10 cm i diameter).. Detta rör sitter det ingen mössa eller krök på utan det ser mest ut som ett stup rör rakt upp..
Det spelar ingen roll fick jag höra efter som vatten som regnar ner går ner i avloppet..
så en mycket regning torsdag började det droppa in i badrummet från taket brevid detta rör (som går i väggen). efter en undersökning på vinden visade sig att röret var tort på utsidan.. = Vattnet måste läcka genom röret in i väggen och sedan ut i badrummet/ner i väggen..
Jag löste det hela genom att tillfälligt sätta en blomkruka över hålet vilket med förde att efter ca 5 min så hade det slutat droppa..
jag ar försäkt ta reda på vart det har läckt in men det verkar som om jag måste riva hela väggen = dyrt.
Så försäkringsbolaget ska komma med sin dom här i veckan hoppas jag..
Min fråga då..
Är det normalt att man inte har en huv/mössa/kina hus/krök på detta rör?
ju mer o mer jag tänker på det dessto mer övertygad blir jag att man borde ha det.. nu har det säkert hållt i ca 50 år? vem vet hur länge detta har pågått? Det har luktat avlopp i badrummet då o då sedan vi flyttat in (oktober förra året)
hur stor changs är det att Trygghansa fixar detta? ganska små va?
Jag har då ett stycke Avlopps ventilation som går upp genom taket ett ganska kraftigt rör (ca 10 cm i diameter).. Detta rör sitter det ingen mössa eller krök på utan det ser mest ut som ett stup rör rakt upp..
Det spelar ingen roll fick jag höra efter som vatten som regnar ner går ner i avloppet..
så en mycket regning torsdag började det droppa in i badrummet från taket brevid detta rör (som går i väggen). efter en undersökning på vinden visade sig att röret var tort på utsidan.. = Vattnet måste läcka genom röret in i väggen och sedan ut i badrummet/ner i väggen..
Jag löste det hela genom att tillfälligt sätta en blomkruka över hålet vilket med förde att efter ca 5 min så hade det slutat droppa..
jag ar försäkt ta reda på vart det har läckt in men det verkar som om jag måste riva hela väggen = dyrt.
Så försäkringsbolaget ska komma med sin dom här i veckan hoppas jag..
Min fråga då..
Är det normalt att man inte har en huv/mössa/kina hus/krök på detta rör?
ju mer o mer jag tänker på det dessto mer övertygad blir jag att man borde ha det.. nu har det säkert hållt i ca 50 år? vem vet hur länge detta har pågått? Det har luktat avlopp i badrummet då o då sedan vi flyttat in (oktober förra året)
hur stor changs är det att Trygghansa fixar detta? ganska små va?
Tidigare hade man alltid en krök på detta gjutjärnsrör, men nu finns det rör som ser ut som ditt eller helt enkelt slutar med en betongpanna med en hål i.
Hur ser det ut på vinden, kan du montera en ventil invändigt och stänga till "hålet" i taket.
Ventilen kräver dock ett utrymme där det inte är minusgrader.
Alternativet är att sätta på en krök.
Ring och prata med en rörmokare, du kan säkert få fler förslag på åtgärder.
Hur ser det ut på vinden, kan du montera en ventil invändigt och stänga till "hålet" i taket.
Ventilen kräver dock ett utrymme där det inte är minusgrader.
Alternativet är att sätta på en krök.
Ring och prata med en rörmokare, du kan säkert få fler förslag på åtgärder.
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
men om det läcker igenom röret så måste det ju ha rostat sönder.
om det är rosthål på röret går ju fukten från avloppet också ut den vägen... det blir väl inget dropp från taket men det lär ju börja lukta utav fan till slut.
jag har ett litet råd ...gör en rörfilmning på hela avloppet ....om det är hål i avloppsventen så kan mycket väl resten av avloppet vara dåligt... 50år är lååång tid
det finns ett flertal firmor som åtar sig rörfilmning ...kan verka dyrt men det är billigare än att åtgärda fel orsakade av dåliga avlopp
om det är rosthål på röret går ju fukten från avloppet också ut den vägen... det blir väl inget dropp från taket men det lär ju börja lukta utav fan till slut.
jag har ett litet råd ...gör en rörfilmning på hela avloppet ....om det är hål i avloppsventen så kan mycket väl resten av avloppet vara dåligt... 50år är lååång tid
det finns ett flertal firmor som åtar sig rörfilmning ...kan verka dyrt men det är billigare än att åtgärda fel orsakade av dåliga avlopp
Nja.. i morrgon klockan 09:00 kommer Trygghansa o kollar på eländet.. lär väll få min dom då..
att till lägga är ju att jag håller på bytertak.. Pannorna håller på komma på plats.. Så T-H lär väll skylla på detta.. :-[
Nåja skit samma bara jag får reda på var det läcker in..
Luktar illa? jo tack det gör det till o från när man har spolat, trodde det hade med golvbrunnen o gör så jag gjorde rent den i november.. ingen skillnad...
Tror jag nu vet var i från Lukten kommer i från :-/
jag tror att röret har rostat sönder.. när jag tog bort krukan som jag hade satt för så rann det konsens vatten runt krukan samt i röret.. :-/
Så man lär väll få byta röret då...
nåja jag tänker i allafall invänta T-H´s dom innan jag lyfter ett finger i onödan ;D
att till lägga är ju att jag håller på bytertak.. Pannorna håller på komma på plats.. Så T-H lär väll skylla på detta.. :-[
Nåja skit samma bara jag får reda på var det läcker in..
Luktar illa? jo tack det gör det till o från när man har spolat, trodde det hade med golvbrunnen o gör så jag gjorde rent den i november.. ingen skillnad...
Tror jag nu vet var i från Lukten kommer i från :-/
jag tror att röret har rostat sönder.. när jag tog bort krukan som jag hade satt för så rann det konsens vatten runt krukan samt i röret.. :-/
Så man lär väll få byta röret då...
nåja jag tänker i allafall invänta T-H´s dom innan jag lyfter ett finger i onödan ;D
Är det här ett exempel på dolt fel ?
Är du stark kanske du kan lyfta upp det dåliga röret genom yttertaket när du ändå är där. Förutsätter förstås att en hel del andra saker stämmer in... För min del så skulla jag kunna lyfta upp skiten från taket och trycka dit ett nytt htrör. Lyfta en bit med domkraft, borra hål spärra så det inte faller ned använda tigersåg kapa den del som blivit lyft över taket. Skulle det funka ?
Är du stark kanske du kan lyfta upp det dåliga röret genom yttertaket när du ändå är där. Förutsätter förstås att en hel del andra saker stämmer in... För min del så skulla jag kunna lyfta upp skiten från taket och trycka dit ett nytt htrör. Lyfta en bit med domkraft, borra hål spärra så det inte faller ned använda tigersåg kapa den del som blivit lyft över taket. Skulle det funka ?
dolt fel? Jo det tycker iallafall jag att det är..! har luktat avlopp så länge som vi har bott här.. Gäller bara o bevisa det då..
Lyfta röret uppåt.. borde gå.. måste ta bort lite golv brädor på vinden som sitter runt röret fast det är nog inga problem då dom plankorna är genom ruttna, dock torra men ruttna (kondens som har gjort det??).
nja forsättning följer..
Lyfta röret uppåt.. borde gå.. måste ta bort lite golv brädor på vinden som sitter runt röret fast det är nog inga problem då dom plankorna är genom ruttna, dock torra men ruttna (kondens som har gjort det??).
nja forsättning följer..
Ta kontakt med en duktig rörmokare, kanske en större firma som gör arbeten åt kommun tex. Det finns metoder för att plastbelägga avloppsrör som rostat sönder på enskilda ställen tex en skarv. Jag antar att man belägger hela vägen i vilket fall. Sen spelar det ingen roll om rosten fortsätter att äta upp röret.
Det jag inte vet är hur lång tid en sån reparation håller, men som sagt: fråga runt lite.
Det jag inte vet är hur lång tid en sån reparation håller, men som sagt: fråga runt lite.
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
jag tror dessvärre att det inte kan räknas till dolt fel...
om det är avloppet som är slut så kommer trygg-hansa att hävda att du skulle räknat med det med ett så gammalt avloppssystem.
tycker iaf att du bör filma stammarna så du vet vilket skick de är i.
låt bara inte trygg-hansa göra det..... du behöver ju inte säga till försäkringsbolaget vilket skick avloppet är i jue
om det är avloppet som är slut så kommer trygg-hansa att hävda att du skulle räknat med det med ett så gammalt avloppssystem.
tycker iaf att du bör filma stammarna så du vet vilket skick de är i.
låt bara inte trygg-hansa göra det..... du behöver ju inte säga till försäkringsbolaget vilket skick avloppet är i jue
Så då har han varit här...
Det Trygghansa står för är:
Fri läggning dvs rivning så att röret syns.
Samt ev skador som har uppkommit OM röret är trasigt.
som jag fattade det står dom inte för återställningen
Det var det T-H betalar för. Då ska man veta att man har 2tusen i självrisk.
Så nu ska jag börja leta alternativ då.. Filmning ska jag kolla upp, lika så plasta innifrån röret. Ska höra runt lite bland rör pulare..
I värsta fall får jag riva upp väggen o byta hela röret..
Och det är väll inte jobbigt.. det jobbiga är återställa badrummet igen. Samt att det kostar en massa..
Väggen är Torr i allafall och det känns ju skönt (fuktmätaren gav inget utslag).
aja man får tacka för alla tipps i allafall.

Det Trygghansa står för är:
Fri läggning dvs rivning så att röret syns.
Samt ev skador som har uppkommit OM röret är trasigt.
som jag fattade det står dom inte för återställningen
Det var det T-H betalar för. Då ska man veta att man har 2tusen i självrisk.
Så nu ska jag börja leta alternativ då.. Filmning ska jag kolla upp, lika så plasta innifrån röret. Ska höra runt lite bland rör pulare..
I värsta fall får jag riva upp väggen o byta hela röret..
Och det är väll inte jobbigt.. det jobbiga är återställa badrummet igen. Samt att det kostar en massa..
Väggen är Torr i allafall och det känns ju skönt (fuktmätaren gav inget utslag).
aja man får tacka för alla tipps i allafall.
Produkter som diskuteras: "fuktmätaren"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
6000 var min självrisk på, eventuellt skulle anticimex stå för självrisken. Men min skada var så pass liten och torkad, enligt anticimex. Jag valde då att byta ut det som behövdes själv, materialkostnad ungefär 200-300kr. Svårt att uppskatta eftersom jag hade lite liggandes och inköpt får andra ändamål. Det blyrt efter som min noja köpte en flaska boracol åt mig.
Men en skiva på 90x120 plus lite reglar, en fönstersmyg, isolering fick jag byta ut. Jo jag köpte även en kutterspånspåse på ICA.
Då var det i samband att jag skulle fixa iordning badrummet så andra kostnader fanns redan där. Det hade blivit dyrare annars.
Men om du har våtrumsmatta på väggarn/golv kan du ju laga den bit som du river upp. Så behöver du inte ta hela kostnaden för badrummet nu.
Men en skiva på 90x120 plus lite reglar, en fönstersmyg, isolering fick jag byta ut. Jo jag köpte även en kutterspånspåse på ICA.
Då var det i samband att jag skulle fixa iordning badrummet så andra kostnader fanns redan där. Det hade blivit dyrare annars.
Men om du har våtrumsmatta på väggarn/golv kan du ju laga den bit som du river upp. Så behöver du inte ta hela kostnaden för badrummet nu.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden