3 136 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Hur spikar man undertak?
Lite kryptisk fråga givetvis spikar man det i takstolarna. Men nu till min fråga: Jag har fått två olika svar på min fråga
Hur lägger man skarvarna ?
Svar 1: lägg alla på samma takstolar så blir det enklare och går snabbare
Svar 2: Lägg inte alla skarvarna på samma takstolar utan variera
När jag läser tex "Bygga tak" så finns det ju en liten lathund,som tex säger max 2skarvar brevid varandra på samma takstol mm.
Jag tycker svar 2 verkar bättre men det kan ju ha kommit nya rön !? Det får gärna ta mer tid bara det blir bra
Vilket är rätt?
Hur lägger man skarvarna ?
Svar 1: lägg alla på samma takstolar så blir det enklare och går snabbare
Svar 2: Lägg inte alla skarvarna på samma takstolar utan variera
När jag läser tex "Bygga tak" så finns det ju en liten lathund,som tex säger max 2skarvar brevid varandra på samma takstol mm.
Jag tycker svar 2 verkar bättre men det kan ju ha kommit nya rön !? Det får gärna ta mer tid bara det blir bra
Vilket är rätt?
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
har du ändspontat virke så spikar du på löpande .... alltså.... spika, såga av, börja med biten på andra sidan.
virke utan ändspont skarvas alltid på takstol
virke utan ändspont skarvas alltid på takstol
...men man ska ändå inte skarva mer än varannan bräda i varje takstolsfack. Det hände ett antal gånger att jag fick hålla på och trixa och byta bräda för att inte få två skarvar bredvid varandra. Ibland slutade det ändå med att jag fick såga och skarva över takstolen.
Klicka här för att svara