Hallå! Hoppas att detta är rätt avdelning!!

Jag håller på med en utbyggnad på min gamla skånelänga. Denna har jag murat i Leca.
Har dock funderingar på hur jag bäst fäster hammarbanden 45x95 i lecan. Den har ju urgröpningar för armering, så det är svårt att få träet kloss intill. Har testat med universalplugg och Franska skruvar, men det känns inte helt 100.
 
Är det för att få fast takstolarna menar du?

Har du inte vänt sista skiftet upp och ner så du får en plan sida uppåt? Kan bli lite snurrigt annars...

Prova att bara slå 4" spik på skrå ner i Lecan så att dom låser varandra... funkar det?
 
använd hålband som dras ner på in o yttervägg fäst med spik.......sitter kanon när dom blivit överputsade
 
Skulle givetvis tänkt på att lägga sista skiftet upp och ner, men det är ju lite sent nu :)

Ska testa med spik, behöver man spik med plugg tror du?
 
Hilti har ett antal fasadpluggar med tillhörande skruv för lättklinker (leca). De är kanske inte de billigaste men sitter väldigt bra.
Har själv använt produkten när jag fäste upp mitt altangolv i lecaväggen. Pluggen satt så bra i väggen att man lätt försänkte en fyrkantbricka i träregeln när man drog åt skruven.

Det finns två stycken pluggtyper HRD och HGN, vilken som är bäst vet jag inte men slå en signal till Hilti så borde du få ett bra svar på vad du skall använda när du skall fästa hammarbandet. Hilti kundservice 020-555 999.

Att använda spik i leca för att fästa hammarbandet känns ännu mindre bra än universalplugg.....
 
Hallå igen!

Har testat med spik, men det gjorde ingen större nytta.
Om man har "tur" fäster pluggarna bra i lecan och då sitter hammarbanden kanon. Ska testa lite till i helgen med detta......

Tack för tipsen!
 
Lyckades till slut få fast dem ordentligt med Universalpluggarna.....

Borde tåla ett atomkrig nu
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.