1 494 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Avlägsna ventilationspipa
I ena rummet på övervåningen, i en smyggarderob, löper ett ventilationsrör från kökets avlopp upp på taket.
Garderoben skall avlägsnas (Ni som har 40-talshus vet hur det kan se ut).
Jag skall väck med avloppsventilationsröret, och min fråga är hur jag bäst återställer det hål som kommer vara i snedtaket? Hur "fylls" hålet och hur lägger man bäst takpappen över lagningen?
Det är trätex på väggar och snedtaket. Tanken är att det bara skall upp 6mm gips utanpå detta.
Garderoben skall avlägsnas (Ni som har 40-talshus vet hur det kan se ut).
Jag skall väck med avloppsventilationsröret, och min fråga är hur jag bäst återställer det hål som kommer vara i snedtaket? Hur "fylls" hålet och hur lägger man bäst takpappen över lagningen?
Det är trätex på väggar och snedtaket. Tanken är att det bara skall upp 6mm gips utanpå detta.
Jag skulle såga ut en bit av lämpligt material som fyller ut hålet i undertaket - lägg en bräda på tvären under denna som du skruvar i. Takpappen fixar sedan du genom att göra ett snitt i våden ovanför hålet där du sticker in en remsa som sedan täcker hålet. Kleta med asfaltsklister längs kanterna. Spika lite med pappspik runt om också.
Produkter som diskuteras: "pappspik"
Pappspik
Pappspikar är specialiserade spikar som används i samband med installation av takpapp, ofta vid takläggning. De har ofta en stor, platt huvud som fungerar för att hålla pappen på plats utan att skada eller riva den.
Läs mer
Skippa pappspiken det innebär bara risk för läckage.
Jag förutsätter att du har tegeltak el. liknande.
har du papptak bör du göra på annat sätt.
Jag förutsätter att du har tegeltak el. liknande.
har du papptak bör du göra på annat sätt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden