I ena rummet på övervåningen, i en smyggarderob, löper ett ventilationsrör från kökets avlopp upp på taket.

Garderoben skall avlägsnas (Ni som har 40-talshus vet hur det kan se ut).

Jag skall väck med avloppsventilationsröret, och min fråga är hur jag bäst återställer det hål som kommer vara i snedtaket? Hur "fylls" hålet och hur lägger man bäst takpappen över lagningen?

Det är trätex på väggar och snedtaket. Tanken är att det bara skall upp 6mm gips utanpå detta.

 
Jag skulle såga ut en bit av lämpligt material som fyller ut hålet i undertaket - lägg en bräda på tvären under denna som du skruvar i. Takpappen fixar sedan du genom att göra ett snitt i våden ovanför hålet där du sticker in en remsa som sedan täcker hålet. Kleta med asfaltsklister längs kanterna. Spika lite med pappspik runt om också.
 
Skippa pappspiken det innebär bara risk för läckage.
Jag förutsätter att du har tegeltak el. liknande.
har du papptak bör du göra på annat sätt.
 
Tack för hjälpen pöjkar!
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.