Sidorna på gipsskivan som inte är fasad skall man sätta glasfiberväv innan spacklingen där med????

Jag har satt gips i taket 120 x 250 skivor och får skarvar utan fasning på kortsidorna hur spacklar jag detta bäst???
 
emwroba skrev:
Sidorna på gipsskivan som inte är fasad skall man sätta glasfiberväv innan spacklingen där med????
Ja, men först måste du fasa sidorna.
Jag har satt gips i taket  120 x 250 skivor och får skarvar utan fasning på kortsidorna hur spacklar jag detta bäst???
Vid kortkantsfogar skall skivkanterna vara avfasade. ;)
 
På Gyproc:s websajt kan man se några trevliga verktyg - fashyvel om man inte orkar skära med kniv och/eller hyvla kortkanten med surform.

http://klubb.gyproc.se/Gyproc/Files.nsf/0/D1FAD5BE7C665FD0C1256E750043504B/$FILE/Prod_verktyg.pdf

ps. surform är en rasp med handtag...typ:
121010_b.jpg
 
ok tack för svaren...

Det borde väl fungera att skära med en kniv eller????

Vilken vinkel skall det vara???
Hur bred skall skarven vara på utsidan av gipset???

Man struntar i väven i dom skarvarna väl????
 
Ja, du kan skära med kniv.

Vinkeln och djupet bör likna de som finns på långsidan. Skär du djupare får du spackla mer, skär du grundare riskerar du att få pappremsan för grund, vilket medför problem vid slipning av skarven.

Hur bred skall skarven vara på utsidan av gipset
- Jag förstår inte vad du menar.

www.gyproc.se, www.danogips.se och www.norgips.se finns en hel del info om hur man bygger med gips.


På gyprocs sajt hittade jag följande pdf - 3.6 meg stor förvisso. På sid 58 finner du instruktioner hur du spacklar skarvar.
http://klubb.gyproc.se/Gyproc/Files.nsf/0/036589B38BF9B6E0C1256CBF004C728B/$FILE/Ha_hem.pdf

Bäst är nog ändå norgips information - klicka på länken "information" och sedan "montage" på deras websajt.
Denna pdf är hämtad därifrån - "6.2 Spackling av gipsskivor":
http://www.norgips.se/pdf/6_2_Spackling_av_gipsskivor_2001.pdf

 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.