Hej.
Om man inreder vinden som har snedtak, hur högt måste det vara för att man skall kunna räkna med det som "boyta"?
Alltså det borde finnas nån gräns på vad man får lov att kalla boyta på en inredd vind eller hur?
 
Om hela våningsplanet har en takhöjd på minst 1,9 m ska hela ytan mätas.

För att ett våningsplan med snedtak överhuvudtaget ska mätas måste våningen ha en takhöjd på minst 1,9 m på ett utrymme av minst 0,6 m bredd.
Man bortser från eventuella mellanväggar.Man mäter hela den golvyta där takhöjden är minst 1,9 m.Där det finns ytterligare golvyta utanför denna linje fortsätter man mäta. Man mäter dock inte mer än ytterligare 0,6 m ut i vardera riktningen.
(källa: skatteverket)

1,9 m är alltså det som gäller.
 
Tackar. Nu ska det prutas :)
 
hmm, är det inte en del som kör med 120cm? Håller just på att kolla det, för är det 120 högt vid väggen där kvm börjar mätas så kan ju rummen bli ganska små. Är ett "vanligt rum 11 kvm så tycker jag det är helt okej men är det vid ena väggen endast 120 så blir rummet genast litet och svårmöblerat.
 
Är det inte bara att montera (på ritningen) en extra strävare på takstolarna som enkelt kan råkas sågas av i en framtid? Ju mindre boyta desto bättre.....

 
förvisso för taxeringsvärdet ;) men jag som inte är byggare vill veta hur rummen blir. Svår möblerade små rum har jag fått nog av ;D
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.