Byggahus.se

6mm gips som innetak?

1. G
    Medlem Nivå 8
    Hej alla glada husbyggare!

Går det att använda sig av 6mm gips till innetak istället för 12mm? Eller blir det för klent?

2. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9

Re: 6mm gips som innetak?

Det kommer nog att hänga om du inte spikar glespanelen väldigt tätt (tätare än 300 mm som är standard för normalgips/13 mm).

3. Fasting65
    Medlem Nivå 11

Dessutom är ju renoveringsgipsen dyrare - om nu eknomin skulle vara ett argument.

4. G
    Medlem Nivå 8

Jag misstänkte nästan att det var för klent. Jag tänkte bara att fördelen är att det blir lite lättare att hantera 6mm. Får väl köpa en teleskopstötta som hjälpmedel.

Tack för svaren!

5. Fasting65
    Medlem Nivå 11

Bygg en, två stöttor som ett stort "T" - (7 meter virke 45x45mm till två stöttor) - några millimeter lägre än rummet. Med dem kan du trycka upp skivan. Det blir lätt billigaste - och enklaste lösningen - om du inte åker och hyr en gipshiss.

6. G
    Medlem Nivå 8

SÅg att Jula har en stötta för inte så mycket pengar. Fördelen med en justerbar är väl att den inte är så klumpig jämfört med ditt förslag? Jag menar, med en stötta borde man ju fixa att sätta tak själv? Men man kanske skulle prova din lösning först.

7. Fasting65
    Medlem Nivå 11

De justerbara stöttorna från jula har jag köpt en gång.

De ger inte så stor nytta eftersom det blir så liten anliggningsyta mot skivan, till följd att det blir vingligt och nästan omöjligt att få upp en skiva ovanpå.

Jag använder dem till andra saker.

8. G
    Medlem Nivå 8

Okej!

Provar din lösning :)

9. E
    Medlem Nivå 1

Måste man ha 30cc mellan glespanelen i tacket när man sätter 13mm gipps skivor???

10. M
    Medlem Nivå 3

Jag använde mig av nämda lösning med egen tillverkade stöttor.
    Vi var 2 personer som lyfte upp skivan sedan på med stöttorna och skruva fast, hyfsat enkelt och snabbt går det.

11. W
    Medlem Nivå 1

Heh, jag satte dit mitt tak själv och det e inget ja kan rekomentera, fan vad jbbigt det va att hålla uppe o skruva samtidigt :) Fick hålla uppe med huvudet.. hehe