Byggahus.se

Vindpapp på vindsisolering?

1. D
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Det här känns som en standardfråga, men jag hittade ingenting bland inläggen...

Det låg 5-10cm mineralullsisolering på vinden som vi har utökat med ytterligare 15cm.Nu undrar jag om man måste eller skulle ha vindpapp ovanpå det hele? Eller är det en relikt ur gångna tider? ???

Tack! Daniel

2. P
    Medlem Nivå 10

Re: Vindpapp på vindsisolering?

Humm...

Nu har du inte skrivit om du har någon ångspärr eller inte...

*Om du har en ångspärr BÖR det inte spela någon roll att dom ligger där eller ej. OBS detta förutsätter att ångspärren är hel.

*Om Du inte har en Ångspärr. BÖR du omedelbart ta bort Vindpappen då den kan stoppa upp fukt under sig vilket kan leda till möggel.

Jag tror du har ångspärr. Men jag skulle nog iallafall ta bort Vindpappen då den enligt vad jag tror/tycker inte gör någon skillnad..

OBS jag svara som Amatör! Detta är vad jag tror och vad jag själv skulle göra. Nån som har en annan åsikt så vill jag gärna höra den OBS

3. D
    Medlem Nivå 1

Mja, jo, det finns en ångspärr på större delen av huset. Dock är huset byggd i vinkel och just där då två husdelarna möts verkar man ha mekat en del, där verkar det saknas ångspärr. Det handlar dock 'bara' om ca. 2-3 kvm. :-/

4. P
    Medlem Nivå 10

2-3 Kvm.. Då skulle det vara idé att ta bort den isoleringen o lägga dit en fuktspärr.. så slipper du onödigt med fukt på vinden..

Den ska då ligga under isoleringen inte ovan.. ligger den ovan blir det inte kul i längden ;)

Men iallafall vindpappen är onödig..

5. D
    Medlem Nivå 1

Det var nog ungefär det svaret jag ville ha! ;D ;)

Tack för svaren!

6. Z
    Medlem Nivå 8

Just ångspärr vid tilläggs isolering av vinden är extremt viktigt. Inte pga diffusion utan konvektionen. Sedan måste man ventilera vindsutrymmet ordentligt.
    Googla på Rättviksproblemet eller dyl. En avhandling om just tilläggsisolering i ouppvärmda vindsutrymmen....

Och en sak till, gå inte på bluffen om cellulosa ullen heller och dess vattenbärande egenskaper. Visst det klarar mer än glas/minerall ull. Men inte ens hälften av det leverantörerna säger.. tyvärr...