Byggahus.se

Målning/tapetsering av snedtak

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Vi håller på att inreda vår övervåning och jag funderar på hur högt man ska gå med tapeten på sidorna av rummet? Det är 90 cm tills dess att snedtaket börjar. Ska snedtaket vara vitmålat som det övriga "raka" taket eller ska man gå med tapet ända upp. Hur har ni gjort?

Hanna

2. J
    Medlem Nivå 3

Re: Målning/tapetsering av snedtak

...ett av våra många många projekt i vårt 70-talshus är att fixa till övervåningen. Där tänker vi tapetsera väggarna upp till snetaket börjar (ca 70 cm). Taket är omålat, men det kommer nog att bli vitt.

Man kanske kan avsluta med en fin list (damm-samlare  :D ) mellan sne-taket och väggen.

....det tar tid och renovera hus har jag märkt....det är lätt att bli otålig... ;)

3. D
    Medlem Nivå 1

Re: Målning/tapetsering av snedtak

har fått lära mig att man kan dra upp tapeten en bit på snedväggen för att ge rummet ett något högre intryck. omvänt innebär detta att måla takfärg ner på snedväggen ger ett bredare intryck och "lägre" tak.

Vi tapetserade upp en bra bit på snedväggen och avslutade med en bård, det blev bra tycker vi. Lodräta väggar tapetserades ända upp.