Byggahus.se

Snedtak på 2-planshus

1. N
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag och min man är okunniga byggherrar och har därför valt att beställa ett nyckelfärdigt 2-planshus (Modulenthus Sundborn 2). Vi var på visning på ett Sundborn 1 härom veckan och jag blev konfunderad. De hade taklutning så långt ned i rummen uppe att de behövt ta bort sin sänggavel, för den fick inte plats pga att snedtaket gick så långt ned. Mina svärföräldrar har ett 1,5-planshus, men de får plats med sänggavel mot väggen, trots att det är snedtak. Taket vi ska ha är ett mansardtak.

Jag trodde att snedtaket kom högre upp när det var 2-planshus. Vad är det som avgör hur långt ned snedtaket kommer? Vad kan vi göra åt saken, dvs snedtaket stör mig inte - men jag vill kunna ha både sänggavel och väggfasta sänglampor ovanför gaveln.

Någon som kan hjälpa mig eller ge mig tips?

2. Immobil
    Medlem · Nivå 16

Re: Snedtak på 2-planshus

Om ni ska ha ett mansardtak, så bör det inte bli något problem med snedtaket. ;)

3. N
    Medlem Nivå 1

Nej, jag trodde inte heller det... Men det hus vi tittade på hade också mansardtak och de som bodde där tyckte att det var besvärligt att snedtaket började så långt ned.

4. Immobil
    Medlem · Nivå 16

Tycker det verkar mysko. :-/ Isf måste man ha satt väggarna väldans långt ut. Alternativet är då att låta fabrikanten sätta dessa längre in enl. bilden:

5. N
    Medlem Nivå 1

Tack för ditt svar! :) Jag har sparat bilden på takstommen nu och ska visa husleverantören den.