Hej! Jag har en lägenhet med en liten råvind ovanför. Den har en golvyta på 13 kvm, men en takhöjd upp till vindsbjälkar som understiger 1,90 m. Till taknock är det dock 2,80 m. Taket går ända ned till golvbjälklaget och det finns således inga ytterväggar på två sidor. Bjälklaget mellan min lägenhet och vinden består av trägolv med brandtegel under + bärande vindsbjälkar. Mina frågor är hur jag på bästa sätt kan nyttja detta utrymme som ett sovloft och hur jag ska gå tillväga för att detta ska ske på "laglig" väg? Någon som varit i kontakt med Stadsbyggnadskontor eller Byggnadsnämnd i ett sådant ärende? Är det bygglovspliktigt eftersom det inte kan räknas som boarea eller räcker det med bygganmälan?

 
Är det en bostadsrätt du har? I så fall, ingår denna råvind i din bostadsrätt? Gör den inte det så är det bostadsrättsföreningen som beslutar vad som görs med råvinden.

 
Den ägs av mig och ingår i lägenheten.
 
Om det ingår i din lägenhet så ska du underrätta bostadsrättsföreningen och få OK från dem. Därefter kan du börja renovera. För i detta läge handlar det ju mer om renovering än något annat.

Om du gör några förändringar på fasaden eller taket måste naturligtvis Stadsbyggnadskontoret kontaktas.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.