21 064 läst ·
20 svar
21k läst
20 svar
Lägga om papptak?
Du har helt rätt där Hasse, Bandtäckta tak är kanonbra om dom har ytterst lite lutning
Kruxet är väl enligt dom plåtkällor jag har att man bör måla om plåten vart tionde år om det är vanlig lackad plåt. rätt ute eller??
pappskallen skrev:
Absolut, där har du helt rätt. "Plåtfärgen" kan ha en förmåga att släppa med tiden vilket kan innebära tråkigt målnings-jobb.
Den plåten vi använder(prelaq nova) är det 15 års lackgaranti på. Garantin omfattar kulörförändringar och lacksläpp. Den är även övermålningsbar från början tack vare att den inte innehåller pvc.
För att slutligen vara lite jobbig(?) måste jag undra om papp för 150 kr/kvm inkl ev plåt och jobb verkligen håller 40 år. De taken vi byter nu är pappen 10år, och den är mer eller mindre helt slut. Det handlar om över 20 000 kvadrat där beställaren valde plåt istället, tack vare garantitiden.
Hehe, du är inte det minsta jobbig
.
Jag kan lugn säga att pappen håller 40 år OM man väljer ett svensktillverkat material utfört av auktoriserade läggare (givetvis finns undantagsfall). däremot tycker jag att 150 pix låter i tunnaste laget och vad det gäller plåt så ingår på sin höjd fotplåt, men det beror ju på storlek på objekt mm. Tyvärr florerar det en mängd importmaterial som kanske inte ens är gjort för svenskt klimat, dock står dessa för mindre än 10% av marknaden, resten står dom stora märkena för.
Jag kan lugn säga att pappen håller 40 år OM man väljer ett svensktillverkat material utfört av auktoriserade läggare (givetvis finns undantagsfall). däremot tycker jag att 150 pix låter i tunnaste laget och vad det gäller plåt så ingår på sin höjd fotplåt, men det beror ju på storlek på objekt mm. Tyvärr florerar det en mängd importmaterial som kanske inte ens är gjort för svenskt klimat, dock står dessa för mindre än 10% av marknaden, resten står dom stora märkena för.
Klicka här för att svara