Du har helt rätt där Hasse, Bandtäckta tak är kanonbra om dom har ytterst lite lutning ;) Kruxet är väl enligt dom plåtkällor jag har att man bör måla om plåten vart tionde år om det är vanlig lackad plåt. rätt ute eller??

pappskallen skrev:
Du har helt rätt där Hasse, Bandtäckta tak är kanonbra om dom har ytterst lite lutning ;) Kruxet är väl enligt dom plåtkällor jag har att man bör måla om plåten vart tionde år om det är vanlig lackad plåt. rätt ute eller??

Absolut, där har du helt rätt. "Plåtfärgen" kan ha en  förmåga att släppa med tiden vilket kan innebära tråkigt målnings-jobb.

Den plåten vi använder(prelaq nova) är det 15 års lackgaranti på. Garantin omfattar kulörförändringar och lacksläpp. Den är även övermålningsbar från början tack vare att den inte innehåller pvc.

För att slutligen vara lite jobbig(?) måste jag undra om papp för 150 kr/kvm inkl ev plåt och jobb verkligen håller 40 år. De taken vi byter nu är pappen 10år, och den är mer eller mindre helt slut. Det handlar om över 20 000 kvadrat där beställaren valde plåt istället, tack vare garantitiden.

Hehe, du är inte det minsta jobbig ;).
Jag kan lugn säga att pappen håller 40 år OM man väljer ett svensktillverkat material utfört av auktoriserade läggare (givetvis finns undantagsfall). däremot tycker jag att 150 pix låter i tunnaste laget och vad det gäller plåt så ingår på sin höjd fotplåt, men det beror ju på storlek på objekt mm. Tyvärr florerar det en mängd importmaterial som kanske inte ens är gjort för svenskt klimat, dock står dessa för mindre än 10% av marknaden, resten står dom stora märkena för.

För det priset (150 spänn) ingår 10 års garanti på material och arbete.

Nu har jag fått in offerterna från de tre företag som kollat på taket och det visade sig att 150 spänn var väl optimistiskt. Alla tre ligger på ungefär 235 spänn kvadraten, inklusive moms och vissa plåtarbeten.

Det finns en firma som heter Nynäs tak. de är bra på såna jobb. låt dem räkna på jobbet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.