Tak & Vind
hoggan: [citat] Hej! Du kan få en firma till i dina trakter. Torshälla Tak 016-358232 Dom sprutade en hel övervåning med cellulosafiber, väggar och snedtak på drygt en halv dag. Bra pris och trevliga killar. Mvh Håkan
Nyttanvändarnamn_567: Betr. Byggmax papp, som jag läser om längre upp i tråden, så har dom en för 3 grader (nr 141) men den är avsedd för typ friggebodar och lekstugor. Platta garagetak är det mycket bättre att man låter en entreprenör lägga. Dom har bättre grejer än vad Byggmax har, sånt som man inte kan köpa som privatperson om man inte har kontakter. ;)
mgbgt: Tack för era svar. Plåtslagarna i min del av Sverige är uppenbart inte lika tjänstvilliga som där ni bor ;) Plannjas skarprörsvinklar såg perfekta ut! Nu blir garaget snyggt. TL
juggler: Har ett kallgarage (leca) som ska få ett helt nytt tak inkl. innertak. Finns det någon anledning till att INTE lägga en diffusionsspärr i innertaket nu för att förbereda för en ev framtida uppvärmning och tilläggsisolering av garaget? I det gamla taket (som ska rivas) är det lagt plast under en kutterspånsisolering.
NUB: Jag tycker att det är bra att du delar med dig av ditt problem. Att köpa hjälp utan kvitto är ju alltid en risk och om man inte känner personen väl eller har fått mycket goda referenser på den skall man nog aldrig göra det. Sedan kan man ju titta på storleken på jobbet och vad jobbet innebär om det skulle gå fel. Arbeten som kostar en del vill man ju gärna ha garanti på såsom t ex
GoForIt: [citat] Nej, det finns inget tvång. Förr använde man ju inte det. Å andra sidan kostar det inte många kronor heller...
sollentunahuset: Intressanta förslag! Skulle vara kul att se bilder på det ni beskriver. Har någon av er gjort samma sak med fackverket?
Staffan1: Skulle man istället kunna flytta en eller 2 av takstolarna? Finns det något sätt man kan räkna ut hur stort avståndet bör vara? Jag hörde från någon att man skulle kunna plocka bort en och bara förstärka de som ligger intill. Som det är nu ligger de med mellan 120 och 130 cc. Det skulle underlätta om jag t ex kunde flytta en av dessa, så det blir ett avstånd på i alla fall 160
Nyttanvändarnamn_567: Jag har min villaförsäkring hos IF och har en försäkring som heter villaExtra... eller nå't sån't... ::) kostar 550:--/år. Den ska vad jag förstår täcka t ex om taket börjar läcka in.
BerntJ: Blanda kaustiksoda med tapetklister och vatten till lagom konsistens så att det kan strykas eller sprutas på. Låt blandningen verka och håll fuktigt genom att spraya vatten över. Spola eller högtrycksspruta efter några timmar. Mitt blev vackert och jag kunde behålla de gamla pannorna. Metoden ger ingen garanti för att mossan ej kommer tillbaka men kaustiksodan tar död på allt organiskt
cpalm: [citat] Det finns några hus här i krokarna med sådana svarta strimmor som du beskriver där missfärgningen uppenbart kommer från fasaddetaljer i koppar som monterats så att avrinning inte sker bort från fasaden. Skall försöka komma ihåg att ta ett foto när jag går förbi någon dag. Men det finns ju givetvis många tänkbara orsaker till dylik missfärgning.
Sven2: Den här frågan bör Ni flytta till rubriken "Juridik" istället. Det kan även vara av intresse om du har köpt huset färdigbyggt eller om det är byggt på ditt uppdrag. Sedan är det klart värt att kämpa för sin rätt. Ditt hus är sannolikt inte byggt för att hålla i max 2 år. Jag upptäckte tidigare i år en rostskada på min 6 år gamla bil. Skadan upptäcktes två veckor efter att
skyten: Jag hade ett lika tak med massor av mossa. Det sägs att man inte ska använda högtryck, men hur ska man annars få bort det? Borstar, slipar dammar ju som tusan och det borde vara värre än att ta bort det vått. Asbest är farligt att inandas och då ska det väl inte ryka. Jag tog till högtryckssprutan och det gick som tåget.
Miller: Med ett väl utfört jobb med YAP2200 (som AMA numer kräver) så skulle jag känna mig helt lugn över vintern, med YAM2000 (som många andvänder) så skulle det inte kännas helt bra fast det skulle förmodligen gå bra. Skall du upp med plåt så går det ju rätt snabbt kanske lika bra att göra det i höst så slipper du fundera.
GoForIt: Vad du ju bör ha med i tankegången är ju om du tror att nuvarande råspont klarar ytterligare 30-40 år, vilket väl är den tid du förväntar dig skall gå innan du åtgärdar på nytt.. Vi har precis bytt allt hela vägen ner till takstolarna. Det var ett jäkla jobb, men det kommer att kännas skönt fram till hösten när stormarna drar förbi ute. Och förhoppningsvis det samma i
markop: I ett hörn på min stuga finns ingen hängränna. Längden är ca 2 meter på ena sidan och 2 meter på andra. Behöver man hängrännor då det är så kort bit eller stänker det för mycket på fasaden då?
Porky: Lånar lite av denna tråd jag med... Har samma problem på mitt hus. Takplåten byttes 2001 men man gjorde inte något åt de spruckna plasthängrännorna. Nu vill jag hänga upp nya men de gamla krokarna är ju ivägen. Läste i forumet att man inte bör använda rondell i närheten av takplåt då man bränner hål på skyddsbeläggningen. Tror ni att det funkar med tigersåg eller ska jag
dovienya: Plasten höll nog bättre förr (allt som inte var förbjudet då) ... Fast det är ju bara en känsla jag har iofs
leha: vi tänkte isolera och inreda råvinden i vårat gammla 1800-tals torp, typ skånelänga ( ej sommarbostad utan permanent bostad). Nu har vi stött på ett smärre problem, som dessvärre vi har svårt att få svar på, så jag tänkte prova lyckan här i stället hos alla kunninga :o Taket är i dag först plåt sen läkt under det ligger ett etternit tak (som ingen bemödade sig att ta ner
Hans_Nordstrand: Största belastningen blir när man går på läkten, även 25x38 kan knäckas om det finns en kvist. Skulle man trampa söder, så är det ju lätt att byta en bit.
Styx: Håller med.. Och det slarvas rätt friskt med det kan jag säga.. Har sett Hammertacker ("häfthammare") på taken i samband med pappläggning MÅNGA gånger :)
Robert_Maria: Blogger tillåter inte att du länkar direkt till bilderna, du får länka till varje individuellt inlägg.
tomtletare: Båda ni skall kontakta en konstruktör som får titta på detta. Det är kan vara så att takstolarna på bilden inte är dimensionerade för belastningar av inredd vind eller av isolerad överram. Mkt starkt råd: kolla med konstruktör innan ni vidtar några som helst åtgärder.
Crebel: Nockhöjd förr bygglovet, eller hur? När vi byggde så var det från marknivå. Dvs, vi kunde arbeta med fyllning runt med huset för att hamna rätt. Skulle tom räcka att man byggde en stödmur ganska nära huset och fyllde emellan den och huset. Fast sen tyckte grannarna åt den hållet att de inte ville ha det så högt fyllt, så vi förde samman dem och byggnadsnämnden (detta var efter
ByggaNytt: Visst skall du spika i mer än bara takstolarna som ju sitter på c/c-120 cm! Spikar du så dunka i en 75:a (3") nästan helt och knäck sedan till resten mot bärläkten så slipper du att få den genomgående - gör j-vligt ont att få spetsen i huvudet annars när du sen kryper omkting på vinden... :P Alt. så dunka igenom men bocka då tillbaka spetsarna underifrån!
kryddan6: Hej Jag har själv lagt om taket och hade svackor på 2-3 cm ringde en takläggare som sa att det inte syns alls eftersom varje panna i sig bryter gjorde som han sa och det blev skitbra tog mig 10 dagar på 3 man bytte allt utan sponten använde bendrs flash skitsnyggt bar upp alla pannor för hand så mitt försla e börja inte rikta upp utan kör på lycka till ;)
a_dahl: Hej Alla Har vid takrenoveringen stött på ett litet problem. Taket vi renoverar är ett gammalt eternittak ("kupat"). Vi har reglat ovanpå detta för att så småningom lägga plåtkupor (Matakis Powertekk). Nu till problemet: Som brukligt ligger det takpapp under hela eternittaket, dock fanns det inget papp under nockpannorna. Eftersom nockpannorna plockades bort och sträckte sig cirka en
Linnex: Är takpannornas kupor jag menar. "ventilationsspringan" har jag inte då jag har en killist längst ner.