Z
Zunken: Har ett liknande problem så jag lyfter tråden igen. Tror mitt läckage beror på att pappen smält i värmen. Det mörka på bilden vet jag inte om det är en gammal förbättring el om pappen ser ut så när den smälter. Ser ju en del sprickor där också. Förmodar att jag kan använda detta klister också, vad tror ni? Mvh Z
4 svar · 3,9k läst
·
T
thomasd79: Hejsan. tänkte sätta upp ett plåttak emot garageväggen och ca 2 meter ut längs med hela gaveln. nån som vet vilka dimentioner man borde ha?taket blir 6 meter brett. tänkte köra med 3 st stolpar upp och en bärlina av tryckt 195, (145?) därimellan. kan man sedan köra med 145 reglar från vägg ut till bärlina på cc 120 eller kan man ha 120 reglar. ovanpå blir det någon form av läkt,
0 svar · 829 läst
Y
yxikaxi: Jag har precis köpt ett hus som jag behöver byta tak på. Idag är det ett eternittak som legat sedan huset byggdes (-59). Mitt problem är att garagetaket sitter ihop med grannens garagetak - det blir ett enda långt tak (ingen nock på garagetaket utan det är en förlängning av hustaket). Våra garage står med ryggen mot varandra (så bilarna står med fronten mot varandra om man säger
0 svar · 1,8k läst
M
Martinsson: Jag köpte fackverkstakstolar till mitt garage och spikplåtarna på takstolarna hamnade lite olyckligt, precis där vinkeljärnen skall sitta mot hammarbandet. Där är det lite svårt att få till det med skruvar men efter en lite borrande här och där gick det att få in minst 4 ankarskruv i varje vinkel, alltså 8 per vinkeljärn. Endast två vinkelbreslag per takstol. Räcker det? Hoppas
7 svar · 3,7k läst
Faidros
Faidros: Här är en produkt, http://www.jape.se/pdf/produktinfo/gronfri.pdf ....det kanske finns fler.
1 svar · 7,8k läst
K
ktm525: Jag hade nog lagt betong....har fått för mig att plåtpannor klapprar när det regna/haglar, fördelen med plåtpannor borde väl isåfall vara vilten. Varför inte schingel? praktiskt att gå på, lätt att lägga,snyggt, nackdelen skulle väl isåfall vara mekanisk skada i form av en pilgrimfalk som störtar ;)
1 svar · 1,7k läst
A
Akuza9: Hej, Håller på och bygger en carport med verkstad bakom, 6x12 meter. Vanliga takstolar, ca 25 graders lutning. Jag kan inte bestäma mig för vilken takbeklädnad jag ska ha. Betongpannor eller plåt(typ plegel). Det känns som man spar in både tid, pengar och vikt om man lägger plåt. Man slipper väl råsponten? Lägger man board eller kondensduk innan plåten? Betongpannor ser ju lite mer
0 svar · 2,3k läst
P
patrikz: Har fått offerter på ca 170 000:- och då ingår också rivning. Känns som ett överpris men jag vill gärna ha era åsikter.
3 svar · 9,6k läst
A
andersmc: Är det den enda skadan på hela taket är det inte mycket att bekymra sig om. Jag förmodar att taket är av den äldre typen av papptak, alltså att det verkligen är papp med tjära på. Det slår upp såna där bulor, särskilt när det är varmt. Man kan skära upp bulan och fylla igen med tjära, men det har ju nackdelen att då har man gjort hål i takbeklädnaden. Det viktigaste är väl
1 svar · 4,7k läst
M
mattias_75: Ja, mallen finns här http://www.nytttak.nu/ Varför inte lägga Icopal Decra? Riktigt snyggt, såg att dom hade lagt det på en friggebod på Bauhaus. Jag ska lägga det nu på ett skärmtak jag har till en groventré.
4 svar · 11,4k läst
P
ppalm: Hej Tog ej bort teglet, träreglarna fördelar vikten såpass bra. endast ett fåtal takpannor gick sönde men detta pga mitt runtklampande på taket. Kronan gjöt jag själv, byggde en ram och gjöt med grov eller va de finbetong.
8 svar · 5,7k läst
·
P
polanders: Hade man detta på 70 talet :o Är det någon som sitter på bilder av detta. Vore kul att se det förutom i mitt dunkla inre. Och säljaren som tyckte det var så snyggt, antar att han inte har någon smak alls. :(
2 svar · 788 läst
J
joyline: Ny i detta. Vad kan ungefär kostnad för ett tak på  summa ca 180 m2 bli. Plåttak ska bytas ut - papp ska läggas ev måste allt trä som legat direkt mot plåttaket bytas ut + alla de kostnader som tillkommer. Det är ca 12 meter högt upp till taket på baksidan 4 på framsidan alltså en rätt stor byggnadsställning ska till på baksidan. Det är nu bandat plåttak med prång och vrår.
0 svar · 2,1k läst
M
Myrin: Det absolut enklaste sättet att beräkna arean av taket är att mäta upp sidorna. Även om de trigonometriska kunskaperna hos vissa är goda och det inte är särskillt svårt så tycker ändå jag att det enklaste var att mäta sidorna och addera arean av rektanglarna. Jag tror även att beräkningsprogram, som tex det på www.benders.se kan hjälpa dig med detta. Sist men inte minst så
6 svar · 17,5k läst
M
Myrin: Jag vet att många har gjort precis tvärt om. De har tillfört luft (mekaniskt) till rummet med kaminen och på så sätt "puttat" ut den varma luften till resten av huset. Det finns lite olika trådar om detta i värmesektionen på forumet. /Zeb
6 svar · 2,5k läst
P
perkele: Såna här sätts ofta på hyresfastigheter, så dom är nog bra... Fränast är de i all fall. http://www.ventbutiken.se/?artnr=40003
1 svar · 5,6k läst
P
polanders: 1000 spänn är på tok för dyrt. Spannet på takpannor ligger från 45 - 350 kr kvm, betong till glaserade. Plåttak ligger nog den övre regionen. Till det kommer papp. Tror jag betalade 150 kr för 15m X0.75. alltså max 20 kr kvm. Tegelläkt kan du räkna med ca 25 kr kvm (ca 5m/kvm X kr lm). Ta du och och kör upp offerten du fick på lämpligt ställe på väl utvald person;)
5 svar · 17,1k läst
J
jhellqvi: Någon som vet kvadratmeterpriset på kopparplåt?
1 svar · 3,4k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Den har vi haft förut och rätt nyligen om jag inte minns fel. Spelar egentligen ingen roll men jag personligen skulle inte tveka till den fetare! http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=12057#Taklutningar%20för%20olika%20takmaterial
1 svar · 5,8k läst
H
hempularen: Det som jag har hört är att den fukt man ev. kan bygga in under ny papp, antingen mot spånten eller mot gammal papp, ventileras ut. papp är inte så tät att den stänge in fukten för evigt. Och den fukt som når råsponten kommer att vandra igenom viket och ventleras bort på insidan. Om detta skuklle vara en kontinuewrlig fukttillförsel, så vore det givetvis inte bra, men den lilla
2 svar · 27,5k läst
T
tiggre: man får inte inreda vinden här enligt de bestämmelser som byggnadsnämnden satte på 70talet... så det tog stopp med där... men jag har fortfarande bra koll på maco då det är mitt val vid nybygge på landet (eller om man skulle flytta)...
14 svar · 21,4k läst
F
Findus: Tror inte det. Wakaflex verkar vara för tätning mot skorstenen. Det här är bara en enkel bit gummiduk. Vilket det antagligen är precis vad man ska köpa. UV- och åldersbeständig gummiduk.
2 svar · 6,6k läst
M
martin_s: Det ser ut att vara blånadssvamp, som uppkommer vid förhöjd fukt. Den orsakar normalt inte försämrad hållfasthet i virket. Jag har läst lite om detta eftersom jag har precis samma problem som du. Min vind är från 36 och vissa partier är väldigt svarta.Det är speciellt svart vid takfoten och gavlarna. Jag har ingen takfotsventilering. Har du? I mitt fall kan blånaden uppkommit efter
2 svar · 10,8k läst
T
Tag_H: Tror du kan räkna på 150-200 :- metern (spännvidden) ink frakt Lyfta dom på plats får du göra själv ;)
1 svar · 3,3k läst
T
TB: Jag skulle vilja ersätta min lösa stege med fasta taksteg.(fästa i läkten under pannorna) Pannorna är gamla Veberöd DH, är det någon som vet om det finns taksteg som passar till dessa? Finns det taksteg som är justerbara? /TB
0 svar · 2,9k läst
T
Tson: Har ett hörner och takkupan skulle jag inte vilja vara utan. Grannen har ett liknande hus utan takkupan och i mitten där trappan går upp är det alltid kolsvart ;D
4 svar · 5,2k läst
T
tracker: Hej ! Vad kan man använda som undertak, vill helst ej ha råspånt. pulpettak spv 5 m lutning 6 grader, plåttak 45 profil i 5 meter längd på plåtregel till garage som ska vara isolerat och ibland uppvärmt fast med grundvärme. räcker det att köpa den kondensskyddade plåten och inget mera, eller ska man lägga isolering med papp på det översta lagret. kom med förslag !!!!!
0 svar · 5,0k läst
K
kalle26: Enkel takkonstruktion Har byggt ett kallförråd på ca 20 m2. Taktäckningen består av profilrad plåt direkt på ströläkt, dvs ingen råspont och underlagspapp. Har denna takkonstruktion en benägenhet att öka fukten i förrådet och mögel/röta etc? Det blir troligen kondens rakt på plåtens undersida vad det lider när väderleken blir kallare och fuktigare. Någon som har erfarenhet?
0 svar · 1,4k läst
O
Ossmark: Hej! Jag har ett profilerat plåttak av aluminium där jag behöver montera en takbrygga (takskydd) får åtkomst till skorstenar. Någon som har erfarenhet av montage på dylikt takmaterial? Infästningen hade varit enklare med stålplåt, men så är inte fallet här. Nån leverantör som har en bra produkt för detta? Bör arbetet utföras av plåtläggare eller är GDS (gör det själv)
0 svar · 1,5k läst
M
Mats: Fundera och undersök möjligheten att byta till ett "riktigt" lutande tak. Fördelarna är att du kan använda billigare takmatrial och får en vind på köpet. Nackdelen är höjden och att snö/regn kommer ned.
1 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.