Isolering av gammalt garagetak

3k läst  1 svar

1. SWE_Monstro
    Medlem Nivå 4
    Håller på att bygga om ett gammalt stall där hemma till varmgarage, och ovanpå det så planerar jag att uppgradera kallvinden till gästrum/förråd

Sadeltaket var när det uppfördes för ca 100 år sedan täkt med träspån (heter det så!?: 2-3 mm tjocka träskivor ca 10x40 cm stora lagda omlott) detta taket ser man innefrån idag (se bild) utanpå det ligger det plast och sedan takpapp (vet ej när detta lades) och sedan reglar och tillslut ett plåttak som lades för minst 25 år sedan enligt förra ägaren

Träspånen och golvet på vinden är i rätt illa skick på sina ställen på grund av vattenskador, dels så la de förmodligen plåttaket när det började regna in för mycket, och dels så har taket ej skötts så bra och taknoksplåten satt knappt fast innan jag popnitade tillbaka den nyss (vilket förhoppningsvis ska få det att sluta att droppa in mera vatten)

men nu sitter jag och funderar; jag har redan insett att jag bör slita upp de gamla golvet med isolering och kasta ut det, dit med ny isolering, sedan regla upp med 45*95 och isolera där med, och sedan limma dit 22mm golvspån över detta... kommentarer på det?!

Men nu till min riktiga fråga! Hur gör jag med taket, då det ovan beskrivna träspånet som är i dåligt skick, måste jag riva bort allt de oxå!? (vilar inte det övriga taket på detta skikt?!) eller kan jag spika upp några distansreglar, trycka dit en masonitskiva, och sen isolera plasta och glesregla och gipsa?! eller hur ska jag göra!?

hopp en massa klyftiga kommentarer...

2. SWE_Monstro
    Medlem Nivå 4

Re: Isolering av gammalt garagetak

och så bilden som inte kom med på förra....

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: