Sågspån -> Mineralull

4k läst  4 svar

1. S
    Medlem Nivå 2
    Jag håller på och fixar en fuktskada p.g.a läckande tak och har tagit bort en liten bit av det inre snedtaket i kattvinden. Isoleringen under består av sågspån som nu bildat en fin jättehög på golvet som jag vadar i. Givetvis har jag förlorat sågspån från en yta som är många gånger större än det lilla hål jag tagit upp.

Jag känner mig inte så pigg på att försöka få dit sågspånet igen, och skulle gärna ersätta den med mineralull som blir lätt att lägga in utan att den rinner ut igen som det förbannade sågspånet. Men eftersom allting ska vara så jävligt som möjligt, så antar jag att det finns något hinder för detta, typ som att sågspånet andas till skillnad från mineralullen så att det blir fuktproblem? Det ser ut så här, utifrån och in: råspont - sågspån - vanlig papp - plankor.

Har jag rätt i mina pessimistiska antaganden?

2. spocks_beard
    Medlem Nivå 8

Re: Sågspån -> Mineralull

Ja det har du. Mineral eller stenull har inte de hygroskopiska egenskaperna som cellulosabaserad isolering har, typ såg, kutterspån eller ekofiber.
    De kan lagra lite fukt och släppa det lite pö om pö.

Ekofiber är ekvivalent med sågspån men det är inte så lätt att peta in det innanför
    råsponten, den ska ju förstås sprutas.

Sen beror det på hur mycket original-fetischist man är.
    Jag tror inte att det skadar huset att du petar in gullfiber i snedtaket.
    Fukttrycket ligger mot hanbjälklaget, det vill säga taket ovan huvudet.

Men jag är en glad amatör :)

Det kommer säkert fler svar på din fråga inom kort.

3. S
    Medlem Nivå 2

Tydligen inte.  :) Låt oss säga att jag river bort allt fram till nästa takstol, och bara har råspont. Hur ska jag göra då?

För att förenkla det hela lite - jag har alltså råspont (med papp och tegel utanpå) och ska sätta ett innertak ganska tätt inpå. Detta är i en icke uppvärmd kattvind. Hur ska jag utforma det här med modern isolering?

4. spocks_beard
    Medlem Nivå 8

Isåfall är det väl bara att sätta isolerskivor mellan takstolarna dikt an mot råsponten?
    Jag antar att sågspånet låg dikt an mot råsponten.
    Ser inget skäl till att göra på nåt annat sätt.

Om man kör detta på en kallvind så har man vindavledare närmast råsponten för att
    bibehålla luftcirkulation från takfoten. Vet EJ om du kanske ska läkta tunt på råsponten så att isoleringen inte ligger dikt an för ventilation.
    Eftersom det är modern isolering som inte "andas" som spånet gjorde.

Sen är det bara att sätta upp råspånt mellan takstolsfacket igen, sen kanske en gipsskiva för att tapetsera på.

Kan bli lite meck att få dit råspont igen i facket om du kapat råsponten längs takstolen.
    Jag skulle nog lägga ned lite jobb och frilägga halva tjockleken av takstolen så det går
    att skruva dit liknande råspont som resten.

Är du med eller svamlar jag?
    Kanske missuppfattar vad du vill göra men jag tror vi pratar om samma sak :)

Ingen annan som har några kommentarer?

5. S
    Medlem Nivå 2

Jag tror jag förstår precis vad du menar. Vilket håll ska jag sätta läkten på råsponten då? Vilket håll går luften? nedifrån och upp? från sidorna? Jag är helt nollställd, jag vet.  :D

Det är väl lika bra att sätta upp läkt i vilket fall? dörren öppnas ju in till kattvinden och det kommer in varm luft emellanåt, då kan den väl kondenseras på råsponten om jag har otur? Tänker jag fel?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: