Fuktig takspont

3k läst  6 svar

1. W
    Medlem Nivå 1
    Hej !

Tänkte höra om nån här har något råd till mig.

Vi har en 2vånings villa med brytet tak som har 2st kallgarderober på övervåningen, en på varje sida. Förra våren hade jag hem anticimek för dom gör nån årlig besiktning på huset och då upptäckte vi att det var väldigt fuktiga takspont brädor i dessa 2 kallgarderober. Besiktningsmannen trodde att det var trasig takpapp under teglet och att regnvatten drev in under pannorna vid takbrytningen (fukten var bara på den nedre delen av takbrytningen)....i sommras rev jag ner takteglet på den nedre delen av taket och hittade några små hål i pappen, jag bytte ut pappen och tjärade om alla takpapp skarvar och lade på teglet igen......men nu när jag kollade så är det lika fuktigt igen på bägge sidor !! :'(

Vad kan problemet vara ?? Det finns ventiler i varje gavel.

Huset är från 1924 me jag har gjort en påbyggnad för 15år sedan och det är i denna nya del som dessa kallgarderober finns ! Har aldrig sett några problem tidigare med fukt där. För 2 år sedan satte vi in bergsvärme och slutade elda med olja.

Nån har haft teorier om att det kan vara kondens som kommer från undervåningen.

Så, är det nån som har nån bra lösning så vore det väldans trevligt !!

Mvh / Woffe

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Re: Fuktig takspont

Det mest troliga är kanske att du har flera hål i pappen, längre upp på taket?

3. W
    Medlem Nivå 1

men där på den övre delen (där takvinkeln är mindre) är inner sponten torr !!

4. T
    Medlem Nivå 4

Eftersom du slutade elda med ved, så tycker jag man ser ett tydligt samband där. Vedeldningen gjorde så att du hade ett undertryck i huset vilket är bra. Då pyser inte varm fuktig inomhusluft ut och kondenserar. När du nu satt in bergvärme så har du förändrat hela husets konstruktion om vi tittar på ventilationen.
    Åtgärda med att montera upp mekanisk frånluft i våtutrymmena samt i köket. Det skall vara kontinuerlig drift med möjlighet till att forcera vid t.ex. dusch och i tättstugan.

Enligt boverkets regler ska ventilationen vara ungefär 0,5 oms/tim = all luft i huset ska bytas varannan timme. Då är det bara att räkna ut vilken volym ditt hus har, samt kolla effekten på fläkten vid olika varvtal.

Tartan

5. W
    Medlem Nivå 1

nu var det ju olja.....men jag antar att det blir samma resultat....eller ?

6. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Man lär ju se skillnad på brädor som är fuktskadade av kondens (ändrat uppvärmning) och av läckage i taket.

Jag uppfattar din post som att råsponten iprincip är genomblöt på sina ställen och då handlar det knappast om kondens.

Vatten letar sig fram på de mest konstiga sätt så man ska inte förundras över att skadorna inte uppstår där man förväntar sig. Om pappen är dålig på en del av taket är det antagligen det på resten av taket också.

7. W
    Medlem Nivå 1

Njaa, fukten finns igentligen på hela takbredden i bägge garderoberna....så jag tror nog mer på teorin med kondens. Pappen som var skadad när jag tog bort teglet i sommras hade som sagt bara några mindre hål, och dom var orsakad av skor när teglet lades första gången för 15 år sedan. Pappen i sig själv ser ju jätte fin ut, den är ju dock bara 15 år + det faktum att det är mindre lutning på den övre delen på taket....skulle pappen vara dålig där så skulle det ha visat sig tidigare där !

Jag har läst nån annan tråd här åxo om fukt, och jag lär ju säga att det låter väl väldigt troligt att det är kondens+ hög luftfuktighet ute som är mitt bekymmer.

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=31419

Mvh / Woffe

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: