Tak & Vind
ByggPutte: Råsponten kan vara sågad så att den blir tätare på den sågade sidan än den hyvlade därför fick dom en springa på ca 2mm. Vi lägger alltid sågade sidan uppåt. Måste man måla nere vid takfoten vänder vi dom första brädorna fram till huslivet "fel" för att färgen ska fästa bättre. Ska man ha luftspalten vid huslivet händer det att vi klämmer fast myggnätet emellan bräderna
ByggPutte: Du kan montera mögelstopper i facken mellan takstolarna. Mvh Putte
ByggPutte: Kör vi 90 gips i taket är det alltid 30 c/c. Gyproc har/har haft en gips handbok att beställa från deras hemsida. Mvh Putte
bmx: Jag la om min takpapp i helgen och plockade fram mina kläterselar för ändamålet. Kändes riktigt skönt särkilt när man är i hörnen och lutar sig ut och spikar osv. Bara att fästa repet nere på marken på motsatt sida av den man jobbar på och korta det till lagom längd. Sen kan man ju använda repet som stöd att hänga i också när man ska göra något långt ut på taket etc
Faidros: [citat] Tvärtom borde det väl bli billigare. Då behöver de ju inte ens ta ner pannorna. Man kan ju ta en sida i taget, och bara flytta över pannorna över nocken.
NettanUlrik: Jobbet utfört! Ströläkten(1x2cm) närmast vindskivorna var borta samt en del av bärläkten. Det ruttna av bärläkten sågades av, typ 45 grader snitt. Dock ej vid nästa ströläkt utan mer mitt emellan. Problem uppstod när jag skulle fästa ny läkt i gammal. Provade spika=inget bra resultat, blev till att skruva snett genom ny läkt in i gammal. Men var tvungen att vara försiktig
Hans_Nordstrand: Det behöver inte regna in genom nockventilationen, även om pannorna inte är täta. Jag har lagt en remsa takpapp på nockplankan och har ventilationen under denna. Hans
Linnex: Har under helgen lagt pannor. Hur är dagens ytbehandlade pannor jämfört med 25 år gamla pannor när det gäller fäste för mossa. Skall jag passa på och spruta pannorna med lämplig produkt. Sätta upp en koppartråd eller något annat...
Moses: Okej - jag fattar kanske lite trögt, men du Bananen (I love U BB...?), du har fortfarande inte svarat på min fråga. För övrigt så har jag bestämt mig nu; det blir betong. Billigt är bra i det här läget har jag kommit fram till.
Myrin: Om jag lägger på en stående 145 mm regel på nuvarande så kommer jag fortfarande inte upp i de 500 mm som jag hade tänkt att isolera. Min fundering är om det går att spika nya golvreglar i den vinklade delen av takstolen. Dessa golvreglar blir parallella med befintliga golvreglar fast ca 300 mm ovanför dem, därimellan blir det sen isolering. /Zeb
jarlh: Att sälja ut en del av vinden innebär en hel del byråkrati för föreningen. Nya andelstal osv... Men såvitt jag minns så borde det räcka med en majoritet av medlemmarna. (Dock finns det risk för att de som finner sig överköra drar det hela till tings så därför kanske styrelsen vill ha enighet...) Vad det kostar att inreda en vind beror väldigt mycket på vad som behöver göras. Jag
c_vette: [citat] Allt beror väl på vem som anvarar fölr bygget, kvalitetsansvarig besiktning osv och hur "noggran" du vill vara. Jag satt i samma sits som du tidigare i somras att dom takstolar jag skulle ha inte gick att få till med takstolsboken. Pga detta kontaktade jag då Bjerking i Uppsala som är upphovsman till takstolsboken och dom gjorde en "custom" ritning till mej exakt efter mina
perkele: Då måste det vara riktiga presseningar, absolut inga lättviktare... Röstar för att pappa taket. Med presseningar kommer du inte att sova gott. Å sätt klistrad papp om det ska ligga över vintern. Mindre risk att vinden river i den så att spikarna gnager hål.
Pius: Vi håller på bygger tvåplans hus i klassisk stil. På huset är två mindre burar. Jag har stor beslutsångest vad gäller fasadfärg och takmaterial och det ena påverkar ju det andra :-/ Vi bygger samtidigt ett stort dubbelgarage som står ca 10 m från huset. Jag tror det blir bäst med samma takmaterial men vet ej säkert om det är nödvändigt ... ? Alternativen i dagsläget är 1)
polanders: Har nästan bestämmt mig för ett glaserat tegeltak. Kom dock att tänka på att jag behöver skära mååånga pannor i rändalerna. Nu till min fråga. Är det risk att pannorna skadas av att bli skurna. Det jag tänker på är om fukt osv letar sig in i den skurna kanten och tränger upp under glasyren. Någon som vet.
Elgripo: Jag håller på att byta tak hemma och spikade den sista pappspiken igår. Jg har lagt den nya pappen över den gamla. Enligt alla snickare jag pratat med så gör de på detta viset. Nackdelen är att du inte ser hur råspånten är under pappen men har det inte läckt länge samt att den ser fin ut inifrån vinden så ska det nog inte vara nån fara. Se till att skära ner eventuella blåsor
Mago: Hej Plåtslagaren är precis klar med mitt nya tak, ett bandfalsat plåttak med fotränner. Det som återstår nu är en huv till skorstenen och takstege. Problemet nu är glidskyddet till stege, som sotaren kräver. Det plåtis kunde erbjuda var en like denna: http://www.perwikstrand.se/tak/prod/prod.asp?kap=h Dett känns som en man sätter under ett betongpannetak... Finns det någon anna
bmx: jo jag har läst monteringsanvisningen men det står inte ett ord om hängrännor.
blev: Tack för alla synpunkter, Jag har redan hyvlat panelen och jag kommer att använda den jag spikar två spikar på varje takstol och hoppas att det funkar och skulle det inte funka så lägger jag plåt över nästa sommar :)
tartan: Det går bra att gå upp på samma ställe. Du tar ju tilluften via fönstren. Angående elräkningen så är förhållandet ungefär så här: Det är vattenmolekylerna i luften som bär runt värmen. Ju bättre ventilation desto lägre luftfuktighet inne och alltså mindre mängd vatten som ska värmas. Detta går att räkna fram, men lite mycket att skriva ner alla formlerna. Det finns ett
saturnus: skruven till Decrapannorna ser ut som en farmarskruv i miniatyr, skruvlängd=35mm och hylsa till skallen är 1/4" eller 6.5mm. Att notera, det finns ingen packning under skallen.
jocke_mejsel: Kan bara hålla med föregående talare, att stryka taket är en ytterst kortsiktig lösning. Lägger man om taket så håller det säkert 35 år. Mvh Johan
morsan: Det finns lite olika varianter ;) http://www.hagmans.se/ http://www.bostik.se/ taktätningsmassa 1520 http://www.waxmora.se/17628.htm
matssoderlindh: Vi ska bygga till vårt hus och vill ha färganpassade hängrännor och stuprör. De kulörer som jag har sett hos bla Lindab funkar inte. Vi ska ha en blå-grå nyans. Vet någon om man kan beställa speciella färger hos någon leverantör eller är det bästa att köpa vita och måla dem själv? I så fall, vad är bästa sättet att göra det på? Sprutmåla känns som det skulle ge det
bmx: Tackar. Jag tänkte ge mig upp på taket i helgen och mäta på alla håll och kanter. (Snickarna lägger råspont och papp as we speak). Det är ju skitbra om dom levererar plåtarna i exakt längder så slipper man åtminstone ett bekymmer. Vad gäller bredden så säger ju lagen om alltings jävlighet att det inte kommer passa så att dela en plåt i varje ände kankse är att föredra som
anders_dahl: Hej Det där ser knivigt ut! Hur ser det ut i manualen för taket? Man kan ju knappast förvänta sig att pannorna ska gå "jämt upp", sista pannan måste kapas och ska ligga med ett bestämt avstånd från nocken. I ditt fall blir sista pannan väldigt liten men det är nog det enda raka om nockpannan ska täcka ordentligt. Som du kanske noterat tidigare lägger jag själv Matakis variant och
Andreas_80: Hej, tack för råden! Lyckades trycka upp nyllet på vinden, mer gick det inte få in! (Liten vind alltså) Med min fars expertutlåtande så verkade det inte vara så farligt, takstolen och annan bröte under taket såg torrt ut och verkade inte vara röten. -byt papp och lägg om taket! sa han. Det var på södersidan som taket var dåligt precis som du sa! Det verkar som om det inte skulle