M
markop: Jag hade papp på min stuga och nu beställde jag plåt från Lindab med pannmönster...snyggt och underhållsfritt samt billigare än pannor.....dessutom fastnar mossa, lava och annat lättare på vanliga pannor.
7 svar · 8,1k läst
M
MartinT: Jag rekommenderar att du tar en titt i boken "Bygga tak" av Per Hemgren (som även skrivit "Bygga grund" och andra bra böcker). Gå in på bokpris.com och sök, du lär kunna få boken för kring 150 spänn. Några viktiga frågor innan man kan säga vad som är bäst: 1) Hur stor är taklutningen? 2) Hur mycket jobb tänker du göra själv? 3) Hur mycket pengar tänker du lägga på det? (du
1 svar · 5,9k läst
F
Familjen_Bygg: nixxon37: Offerten som jag fått på 400.000 kr är en "jämförelseoffert" med vad ett taklyft skulle kosta i förhållande till ett befintligt tak. Skillnaden ligger i att takstolen blir kraftigare samt att det går åt mer material till 1,5-plans hus 45 graders taklutning mot 1-plans hus 25 graders taklutning. Det är sedan inte proportionellt i förhållande till storleken utan en del av
7 svar · 14,2k läst
S
svh9633: Hej! Håller på och målar om huset  :P och har funderat ett tag på följane saker: 1: Vindskivor, ska ju bytas men om jag vill ha lite profil på dem hur göra då? 2: Mellan vindskivorna och fasaden dvs utsprånget, så är det idag playwood skivor. Och bakom dessa är det trall. Jag vill helst få fram råsponten och måla den men risken är då att mellan den listen som är högst upp och
0 svar · 4,4k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Aha, det finns lösningar på allt! :)
4 svar · 12,2k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Jag har för mig att det har cirkulerat någon rövarhistoria här på forumet om en karl som faktiskt slog ihjäl sig när frugan körde i väg med bilen när han befann sig på taket (säkrad i dragkroken). ::)
10 svar · 3,6k läst
H
H: Jag har monterat ett 16mm kanalplasttak från skånska byggvaror över verandan. Kollade runt lite och snackade med nån och kom fram till att tvärgåeende kottlingar mellan takbalkarna inte behövdes så jag struntade i dom. Men nu fick jag en "flashback" hur det varit på våren när snön smälter på taket. Vi har 30 grader taklutning och när det blivit plusgrader har snön rasat ner i
0 svar · 2,1k läst
B
Banders: Hej, Skall bygga Villa Västervik under hösten. Funderar på att bygga till takkupa men jag är inte helt säker på om jag vill ha det utförande som man kan köpa genom Smålandsvillan. Undrar därför om det är någon som byggt till takkupa själv (eller anlitat egna snickare). Om ni har gjort detta undrar jag följande: 1 – Vilken hustyp av Smålandsvillan har ni? 2 – Byggde ni exakt
0 svar · 1,8k läst
J
JonasGBG: Jag köpte på mitt byggvaruhus. Vindslucka SAN1 (570 x 790mm) kostade 577:-/st Kolla med vilket byggvaruhus som helst.
3 svar · 9,7k läst
S
Styx: [citat] 95-regel är nog tveksamt om det räcker.. Helst skall ju pannorna vila "exakt" på både takpannor och nockbrädan. Tror vi har kört med 45x120 på de senaste husen jag vart på..
7 svar · 7,6k läst
J
JonasHolm: Skulle gärna vilja, men det är för dyrt. /Jonas
2 svar · 7,7k läst
F
Funkiz: Byta tak? Har du för avsikt att byta hela yttertaket? Har du papp på råspont är mitt råd att avlägsna all gammal papp för en mer reliabel diagnos. Synligt skadade brädor bör bytas. Gammal läkt åker såklart även den i containern.
2 svar · 1,6k läst
E
eefwah: jag tänker via en polsk firma låta lägga ett papptak med trekantslist och ståndrännor. hörde någon som varnade för skiffer i pappen. järnfilspån skulle vara bättre. är det någon som vet hur mycket bättre? och hur vet man egentligen vilket som är vilket? och slutligen: kan man ha förzinkade stuprör till bägge sorterna? bästa hälsningar/ ewa i skåne
0 svar · 2,0k läst
T
tomas_mandorf: Programmet är väldigt enkelt. man behöver inte göra annat än att fylla i vart man bor, vilken typ av takstol man vill ha och måtten man önskar. Det är allt. //Tomas
3 svar · 1,5k läst
L
Luringen: Min fråga är hur man sätter fast krokarna som för att få rännan på rätt ställe. Håller på att lägga plåttak på ett gammalt papptak.Är nu färdig med riktning och regling av första sidan på huset.Är ett mansardtak modell brant!!Skulle tro att det är ett 63graders.Har fått använt mig av 2*25/38 ströläkt pga av vissa svackor i taket. 45*70 som bärläkt.Så hur sätter jag nu
0 svar · 2,0k läst
K
ktm525: Hej! Var får jag tag på mindre volymer(20st) av denna? Ngn som har?
0 svar · 10,9k läst
chris47
chris47: Superstabilt. Som att stå på backen. Skruvade vinkeljärn in mot fasaden gjorde susen. Känner en snickare som också använder höga gran slanor. /CC
6 svar · 4,5k läst
·
S
spikmas: Ränndalar är ett eländes elände om man inte har god hand med plåten (jag). Ett tips! Åk till en plåtslagare och få ränndalen klippt och ihopklämd "där uppe". Han behöver vinkeln på båda taken. Sen är det bara att lägga dit den och man slipper skylta inför framtida generationer med de fula bockningarna. Ränndalens höjd i uppviket är ca 45-50 mm, det funkar bra att lägga 45x45
12 svar · 10,3k läst
J
JOS81: Har nu luskat litegrann i grannskapet där det finns tio exakt likadana villor på denna gatan. ALLA har haft problem med mögel i sina kalla utrymmen. Och problemen började i några fall synas för 25-30 år sedan. De flesta har gjort någon form av åtgärd. Monterat mögelstopper, plockat bort tegelstenar från översta raden eller kombinerat de båda alternativen. Detta har lett till att
8 svar · 8,8k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Nej, men gärna upp en bit på vindskivans insida!
3 svar · 3,6k läst
C
coss: Hej. Jag har i helgen satt upp tak i 2 av våra sovrum. Panel uppsatta med panelklips-spikvarianten. Köpte clipsen på ByggMax för de var lite kraftigare men jag tycker det gick kanonsmidigt. :D Vår panel köpte vi på Bauhaus för 99:-/ m2 typ... :-? och har laserat en gång med beckers. Det jävligaste var nog att lasera det. Hade hoppats att det skulle gå å rolla men det vart inge bra så
3 svar · 6,6k läst
T
toc: Tack! Nu känner jag mig lite tryggare med tanken på att sambon och hans kompis ska fixa taket nästa sommar. Vi har velat lite fram och tillbaka och jag ville kolla vad ni här sa först. Det är trots allt en hel del pengar man sparar... :)
4 svar · 19,3k läst
M
Miller: Japp Kapa strön 10cm kortare än varven papp man lagt så att nästa papp får rätt överlapp, sedan är det bara att lägga nästa srö i mot den föregående och fortsätta uppåt.
3 svar · 3,4k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: * Förklistrad kant * Hyr pappspikpistol för några hundringar så går det galant :) http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Tak;num=1120041646
2 svar · 2,8k läst
P
ppalm: Hej Fick göra om i den mån jag kunde flyttade inre bärlinan en liten bit upp och fick ett fall på 7,5 cm/m att tilläga är att jag var och tittade på ett tak där det var 3cm/m och där var inget problem. Takutskottet går ut ca 50cm över altantaket. altantaket går imot väg in i en sk toppinteckning filken är fogad mot fasad samt skiva tätas med en skumgummiprofil + silicon så jag
3 svar · 3,1k läst
M
maximuz: Hej! Skall mäta upp hur skoperna skall se ut till rändalerna så att plåtslagaren skall kunna fixa dem. Men jag undrar, är det någon som vet hur man gör detta?
0 svar · 1,2k läst
pinebar
pinebar: Hej! Det finns någon regel om höjd på räcket, och hur det ska vara utformat för att barn inte ska fastna med huvudet i det eller klättra på det. Men jag kan inte detaljerna än, för vi har inte byggt vårt altanräcke än (på andra våningen.) /pinebar
1 svar · 3,1k läst
E
e0peter: Är det någon här som har koll på fibercementtak/-plattor? Vi är lite sugna på det taket men skulle vilja veta hur det är med underhåll, hållbarhet, pris osv. Någon som har lagt ett sådant kanske?
0 svar · 4,3k läst
M
manders: Nej, endast yttersta decimetern på takstolarna och även någon decimeter runt på själva vindskivan runt där den fäster i takstolen.
2 svar · 2,7k läst
D
Draven: [citat] Denna skorstensliknande panna har 2x3cm hål runt toppen och över den en liten hatt (som en svamp). Har sett många konstruktioner undrar om detta är lite osäker med tanke på att det kommer in vatten vid kraftigt regn och kraftig blåst ? Plåt konstruktioner jag sett har större hatt...
4 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.