MathiasS
MathiasS: [citat] Visst är det ju så. Det är väl i många fall en liten fråga om komfort. Hur mycket tid man vill ägna åt sitt tak för att underhålla det.
8 svar · 1,5k läst
F
Freddanastair: Hej! Försöker hitta uppgifter på prisskillnader mellan ovanstående takmodeller. Någon som vet hur dessa skiljer sig åt i pris från hustillverkaren? /Fredrik
0 svar · 2,7k läst
gaf70
gaf70: Tjenare, Dessa grabbarna kan nog svar på din fråga: http://www.hedenstedt.se/ // Fredrik
1 svar · 2,0k läst
L
Linnex: Tja... i växjö trakten var det inte lätt. Har ringt runt och här har de inget ändspontat. "Ändspontat är inte byggtradition här nere" fick jag till svar på ett ställe. Ett ställe i Älmhult erbjöd sig att ta hem som "beställningsvara"... men då ger jag f_n i det och kör utan
10 svar · 9,8k läst
L
larsla: Hej. Kan man lägga ett (Isopal) Decra-tak med 10 graders taklutning trots att huset har en vinkel som kräver en ränndal? Är det en riskkonstruktion? På isopals hemsida står det att taket är godkänt för 10 graders taklutning. mvh Lars
0 svar · 3,9k läst
B
bergmagn: Jag har samma problem. Är det ingen som har nåt svar på detta? Magnus.
1 svar · 3,0k läst
P
perkele: http://www.clix.se/ Röstar på Aluzink. Snyggt! Håller längre än galvat, går att måla över om du önskar. Men det lär inte behövas.
1 svar · 5,4k läst
H
HusRules: Lertegel. Finns risk för att det inte är helt tätt, pannorna kunde ej läggas utan att små springor uppstod åt sidorna. Har ingen aning om det finns hål eller inte. Förhoppningsvis inte, har varit så noggrann jag har kunnat. Men har ju hållt på och jobbat med spik, verktyg, har sågat etc etc... under ett bra tag nu... och känner mig lixom lite orolig för om jag av misstag råkat
2 svar · 3,6k läst
P
pleximaster: Det ska inte droppa in alls! Det är pappen som är regnskyddet, teglet skyddar pappen och mot slagregn. Var noga med att det blir tätt innan teglet kommer på! MVH plexi
4 svar · 2,3k läst
GoForIt
GoForIt: Inget är omöjligt, bara olika svårt, heter det ju.. Det låter ju som ett rejält projekt.
1 svar · 5,2k läst
M
Mats: Som glad amatör skulle jag definitivt anse dina takstolar som korta. mina var 5.80 men jag gjorde dem som W
1 svar · 12,6k läst
M
m_p: Jag har börjat måla mitt spänntak. Jag ser redan nu att det börjar hänga! Vad gör jag nu? kan man måla färdigt och sedan spänna taket? någon som vet vad jag ska göra? tacksam för svar!
0 svar · 2,8k läst
T
tillverkare: Detta Är regolasteg från plannja & inget annat ! 8-)
5 svar · 4,9k läst
Snurre
Snurre: Någon som har kunskap eller har byggt en Holmeja/Homeja? Jag har själv funderingar kring att bygga ett regelverk av ihoplimmade/skruvade plyfaskivor till samma tjocklek som en 2"4 med samma radie som halvmånefönstret. Därefter klä det med rå-spont, papp och kopparplåt. Plåten blir väl ett jobb för plåtslagaren och knappast billigt förmodar jag. Kom gärna med idéer förslag och
0 svar · 3,1k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Uttryckt på samma sätt blir 58 graders taklutning 1,6:1 eller 16:10, 8:5 eller hur du nu vill. ;)
4 svar · 9,5k läst
·
T
tillverkare: [citat] Bättre att köpa rejält på en gång. Plåtrännor & rör bleknar inte av solsken.. & hängrännor i plast har knappast en livslängd på 20 år. Bygg Max har bra rännor & rör med tillbehör. Rännkrokarna kan man sätta upp till 100 cm c/c utan bekymmer. Prova att borra ett hål 5 cm från toppen på tunnan & montera dit en gamal slang stump på ca 2 meter, då
9 svar · 27,2k läst
Fein
Fein: kanon det var ju ungefär vad jag hade tänkt mig från början. kommer nog att bli en w-fackverkskonstruktion men med tre st 45*170 i underramen för utseendets skull. tack för hjälpen
6 svar · 4,7k läst
·
Faidros
Faidros: Kolla här: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Tak;action=display;num=1120906128
5 svar · 6,7k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Hmmm, sista spiken sen kom regnet ::) :P :o :) Se till att köpa hem ett par riktigt billiga pressar från t.ex Biltema utifall..... Blöt råspont kommer att kupa sig vilket inte går tillbaka och då blir pappen sk-t 8-) Lycka till!
3 svar · 10,4k läst
R
raindog: Jag tror personligen att detta kommer bli fint, men smaken är alltid olika. Har även gjort lite tester i photoshop här är ett litet exempel. Svängt till det på vänster sida.
2 svar · 9,6k läst
·
M
MrMagic: Det beror på fabrikat och var du befinner dig.... jag skall riva ett gammalt hus vid Lund med tvåkupiga tegelpannor från Heby tegelbruk.
2 svar · 3,0k läst
Fein
Fein: Jag hade samma typ av angrepp. när jag rev ner gipskivor vid en gammal vattenskada så regnade det ner "mjöl". när jag sedan rev väggen och stommen såg det ut som en schweizerost och så ramlade det ut massa svartmyror. är det detsamma som envis trägnagare? tog aldrig ut anticimex då jag rev hela den delen av huset.
5 svar · 7,9k läst
Fein
Fein: såg ett prisexempel på 250:- kvm inkl läkt und alles i nån tidning. Pannorna kostar väl ca 160:- på bauhaus tror jag.
1 svar · 3,4k läst
GoForIt
GoForIt: Har du tänkt lägga golvspånskivor över hela golvet? Hur har du det med ångspärr? Risk finns väl att du ändrar klimatet ganska påtagligt på vinden..
1 svar · 1,3k läst
N
Newman: Hej, Håller på att fixa mitt kök och måste göra något åt taket. Idag sitter masonit/spånskivor(är lite osäker på vilket, är det masonit är den tjock) där och taket är fullt av gammalt spackel som släppt, och efter att jobbat en hel dag i 30 graders värme i köket idag inser jag att spackla om det är något jag inte orkar med just nu :) Finns det någon som kan tipsa om en typ
0 svar · 1,7k läst
pappskallen
pappskallen: Jo visst, men eftersom trivia jämför shingel ( som man företrädelsevis lägger själv) och plåt, så utgår jag ifrån att det är typ plannjaplåt eller korrugerad plåt som avses, skulle förvåna mig mycket om man jämförde med bandtäckt som är betydligt dyrare och som man knappast gör själv om man inte är plåtslagare, men visst det finns rostfri bandtäckt plåt som svetsas med
3 svar · 1,7k läst
chris47
chris47: Räkna med 300 kr/h och ca två-tre dagar. Däremot är det dyrt att täta skorstenen ifall den läcker invändigt, vilket kanske är troligt. Räkna med minst 1000 kr/m/pipa. /CC
1 svar · 1,9k läst
Langbein
Langbein: Svart färg suger värme och många har svarta tak, även i Spanien, bra på vintern men säkert sämre just nu, rött borde vara bättre men ännu bättre om det är ljusa tak, tills vi har solpanaler?
0 svar · 3,0k läst
GoForIt
GoForIt: Nej, 100 mm stående reglar tror jag inte är den enklaste vägen.. Hur stort är rummet? Enklast är att sätta en ram på ytterväggarna, som du sedan fäster panelen i. Är det långa spann, så kanske det behövs någon förankring även i mitten..
1 svar · 2,6k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Det går liksom inte att montera ströläkt (eller papp för den delen) på ett lätt underlagstak (annat än i teorin på takstolen, men det blir ganska poänglöst) eftersom det är en tunn skiva som inte bär. Man använder istället reglar, 45x70 eller tom 45x95 som bärläkt. Luftningen möjliggörs mycket riktigt av den naturliga nedhängningen mellan takstolarna. Om det sedan är en
8 svar · 15,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.