Tak & Vind
pappskallen: [citat] ahh, läste inte tillräckligt noga, självklart är det så!!
JonasHolm: Jag har kollat med sotarn nu, och han hade inget att klaga på angånende att jag ville ta bort luckan, så länge jag satte fasta steg på taket. /Jonas
andersmc: Det finns en skrift som heter Takstolsboken. Försök få tag på den.
Styx: ...eller anlita en hantverkare som bekanta till dig haft och är nöjd med.. Consensus, du måste haft otur med dina hantverkare. Jag känner inte igen din bild av hantverkarkåren... Visst finns det fifflare, men de stora flertalet har hög yrkesstolthet och gör utmärkta jobb.. Är man orolig för debiteringen skall man definitivt välja fast pris.
moddha: Ah! Se på attans! Det fanns tillochmed "i produktion"...!! =)
P_sqvist: någon vis man ..ge mig vägledning. har ett äldre hus från 58.. inredd vind med hall och rum på varsin kortsida med fönster ...dessa fönster är i väldigt dåligt skick och om vintrarna har det i princip blåst rätt in. har lagt gullfiber i fönstret och tätat till så att det inte längre drar . min fråga är om detta kan vara dåligt och det kan bli risk för fukt+ upplever inte alls
P_sqvist: har en vind som är inredd....men den används inte speciellt mycket.. takutsprånget som är den horisontellt gående råsponten (innertaket) i vinden är murket på utsidan, väldigt mycket på sina håll runt de fyra olika sidorna - detta för att under tid så har takpannor legat fel och det har regnat in - - på vissa håll är träet som bark och mjukt. det som är är att jag har inte
nisseman: Ska byta ut en vindskiva vid ett plåttak som är fastsatt med grön räfflad farmarspik. Finns det farmarspik eller är det farmarskruv som gäller idag. Finns det farmarspik/skruv i grön färg?
mr_marbles: [citat] Tror inte att tidningen publiceras online, tyvärr. Några av artiklarna om ventilation av vindar kan läsas på Ventotechs hemsida (under nyheter).
MobbA: Fågelband är nog det du tänker på, men det ska sitta vid takfoten så inte fåglar bygger bo under taket. Så jag tycker du istället ska kika på detta: Ventinock
Styx: Är takbrädorna fina och fria från fukt/mögelangrepp eller röta kan du gott låta dem ligga kvar och endast byta ut pappen.. Men kolla noga, för det är givet att det är ett bra tillfälle att även byta ut dessa när du byter papp och pannor..
Consensus: Jag har resonerat likadant men kommit till slutsatsen att det är enklare att flytta!
Consensus: Yttertaket ska vara tätt. Rännilar blir det inte av kondens, speciellt inte om det enbart uppenbarar sig under regnskurarna.
pleqtiz: Hej alla! håller på o bygger ett lusthus och nu har jag kommit till det partiet där taket ska upp! nu vet jag att det finns 6 kantiga toppbeslag för 695 kr men detta jag bygger är 8 kantigt! Det finns ju flera olika sätt att fästa takstolarna med varandra.. men jag vet inte vad de bästa skulle vara! de ska ju hålla för lite snö med ,det billigaste vore ju o snedkapa alla takstolar o
Consensus: Stege? Du klättrar upp på taket och skjuter upp takpannor och kliver på läkten. På så vis skapar du din egen stege. När du går ner så drar du bara ner pannorna igen.
helge lundell: Håller på att lägga ut ny papp och läkt på ett 38 graders tak. Mörka moln fylld med regn sveper förbi titt som tätt så jag har en pressening som rullas upp och ner i tid och otid. Under natten regnade det mer och i morse när presseningen rullades upp så upptäckte jag att pressen hade släppt igenom vatten. På en del ställen har det runnit ner på den gamla pappen och ner in under
Kezz: Finnes kalkulator for å beregne antall enkupig tegel her: NOMO snörasskydd - Beräkna antal
Bjarredsbon: Hej, Vi har helt platt tak med takaltan ovanpå. Idag har taket bandad plåt (utan svets vad jag se) och det har läckt in på ptminstone två ställen. Skadan kommer att ersättas av säljarens ansvarsförsäkring som tecknades i samband med att vi köpte fastigheten. För att komma upp på takaltanen, finns det en "hytt" med invändig trappa, och det är i anslutning till hytten som läckorna
Bjarredsbon: Hör och häpna, försäkringsbolaget tog på sig det hela utan knussel. Men de verkade inte göra någon skillnad på om det var konstruktionsfel (ventilationen) eller läckande tak (plåt) som var orsaken. Nu kommer nästa huvudvärk.. Finns det någon hantverkare som tar på sig att sätta ny plåt på helt platt tak?
Bigfoot: Tackar för svaren. Det verkar vara lite delade meningar om spikningen, jag tror jag kör varianten med spikning genom båda lagren och har på lite klet om det blir några tveksamma spikningar.
pinebar: Vi håller också på att göra en parallelltakskonstruktion, dock av ett gammalt tak. Det verkar som att just för sådana tak råder en viss förvirring om ifall man ska ha luftspalt eller inte. Jag har läst tvärsäkra råd från svensk byggtjänst och från isoleringsleverantörer (tror att det var Isover) och de säger helt olika saker. Den ena säger självklart luftspalt och ventliation
husolle: Tänkte isolera snedtaket, väggdelen altså. Men med liggande bjälkar , blir det ju ingen luftspalt. Finns det något vanligt sätt att lösa det på ?? 10cm linull, kanske inte behöver spalt ?? MVH
M.C.: Hej! Köpte mina av Timmele Takstolsfabrik. Inga problem alls. De var något billigare än Nässjö Takstolsfabrik, betydligt snabbare än Nässjö på att svara på offertförfrågan, samt kortare leveranstid. / M.C.
Nyttanvändarnamn_567: Tar man dit en entreprenör för att få offert brukar det inte kosta något.
ejwbegysv: Jag kletade på rikligt med klister och drog upp pappen ordentligt på skorstenen... Plåtslagarn gör sen en snygg krage runt detta,.
andersmc: Shinglet är så tjockt så det döljer en hel del ojämnheter. Fast det är lite knepigt att underlagspappen veckar sig. Det ska den normalt inte göra.
yonna: [citat] Mina är inte så låga som bilden visar. Jag har bl a datorbordet under ett dubbelveluxfönster. Så när jag sitter ner ser jag havet (men bildskärmen funkar bara på natten :rolleyes:). Det blir, som Roger visar, underbart ljusspel i takvåningen och jag har takfönster på bägge sidor och endast en avskärmning för sovrummet. Nackdelen - om man nu måste nämna en sådan - är att
rickricaro: Jag vill göra en större öppning till loftet på min carport för att enklare få upp längre dimensioner av virke mm. Det medföljar att jag måste kapa en takstol i underkant (se bild). Taket är endast klätt med plåt. Kan jag avväxla som i alt1 eller måste jag göra som i alt2 (kan tänkas att man kan lägga dom under takstolarna också)
Knecke: Tack så mycket för informationen, visar än en gång hur bra detta forum är :) Jag kommer förmodligen köra vanlig TP20 plåt så då kanske det blir att läkta direkt. Men då är det YAP som gäller iaf. Tack återigen