F
Frederick: För underlagspapp och täckning med kiristallsvart Mataki listpapp fick jag betala ca 600 kr per kvm. Priset kan nog variera lite beroende på hur mänga "hinder" på taket du har, hur mänga vilklar och storleken på jobbet. Mitt tak var 240 kvm Fredrik
14 svar · 15,9k läst
A
annse71: Nu har vi äntligen fått en offert på taklyftet för vårt hus. Naturligtvis är det ett på löpande räkning, vilket gör det hela ganska svårbedömt. Hursomhelst, lite snabbfakta. Huset är ett Sjödalshus på 152 m², över vilket vi planerar att bygga på en ny takvåning. Huset har idag valmat tak och det skall så förbli över ca hälften av huset, medan vi lyfter endast en vinkel.
0 svar · 3,0k läst
vojma
vojma: Ladda ner Plannjas monteringsanvisning här: http://www.plannja.com/templates/Page2C____1699.aspx Där står det mesta man behöver veta. /V
5 svar · 19,9k läst
C
ChristopherH: Hej, Vi är spekulanter på ett hus byggt 1910-1920, vi har haft en byggnadsingenjör där att titta på det. Han menar att yttertaket kan vara för dåligt ventilerat. Vi undrar lite ifall vi skall se det som en riskkonstruktion och kanske anlita anticimex för håltagning och fuktmätning av innertak? Taket är spåntak med betongpannor utanpå, i vart fall delar av taket har takpap, vet inte
0 svar · 3,7k läst
H
Hampe: 18 grader är riktigt (tack AutoCAD :-)) >coss Jag har sett att somliga gör så, personligen tycker jag det ser illa ut...
7 svar · 15,2k läst
·
Faidros
Faidros: Jula Postorder, 10-pack för 199:-
1 svar · 2,6k läst
F
Frederick: Hej, Jag undrar hur man bäst isolerar ett takfönster? Har precis bytt tak och även satt i ett par takfönster. Det är en god luftspalt mellan isolering och takspont, men hur löser man luftning och isolering runt takfönster. Hur man än gör kommer ju isoleringen att ligga mot taksponten. Några tips ? Fredrik
0 svar · 3,3k läst
M
Mangelito: Har begagnat taktegel som skall upp. Bästa sätt att rengöra dem innan? Förstör man med högtryckstvätt?
0 svar · 5,8k läst
T
imported_Byggaren: [citat] Jupp! Alldeles riktigt. Det och risken för drivbildning på tak beroende på den förhärskande vindriktningen och omgivande terräng, och även vindtrycket på orten och närheten till kust eller större sjö spelar in. Men räknar man bara med takpannornas egenvikt, torrt tillstånd, taklutningen (brant tak ökar vikten/kvm horisontell yta från takpannorna men belastar inte läkten
12 svar · 10,8k läst
B
byggareanna: Tack! Hoppas att byggaren ser detta :)
9 svar · 3,4k läst
antepante98
antepante98: Tackar, detta borde jag tänkt på själv.
4 svar · 3,5k läst
P
peter s: Jack OAT. Du har PM.
8 svar · 7,9k läst
N
niclasella: Vårat tak stod med papp och tegelläkt hela förra vintern och det blev ingen läcka. Så några veckor är inga problem om det är riktigt gjort. Häls Niclas
6 svar · 22,2k läst
L
leguello: Nån som har en bra beskrivning eller bild på hur man ska göra nockventilationen på ett undertak av råspont? tänkte ha både takfotsventilation och nockventilation, eller finns det nåt annat bra alternativ? Kan tillägga att det är en inredd vind under taket som är isolerat. Tacksam för svar.
0 svar · 5,8k läst
H
husolle: OK Ventilation sidledes istället för uppåt. Varm luft stiger o skapar ventilation, så detta är antagligen lite sämre. Har stora takkupor , så där blir det stopp. Men det går att ha inluften lågt på gaveln o mögelstopper högt vid takkupan. Har fuderat på andra lösningar , som borra lufthål i bjälkarna / bygga på stående bjälkar osv. Har stående takbrädor utan papp. Tänker
2 svar · 2,8k läst
J
JonasHolm: Jag satsar på det... Blir det för kallt och fuktigt efter tilläggsisoleringen så får man väl värma vinden genom att öppna vindsluckan... :-) Vi får väl hoppas på en torr och varm höst, så vi kan jobba på utsidan av huset långt in i december. :-) /J
6 svar · 4,3k läst
I
imported_peter: Jag har använt en ställbar krok från Lindab som man skruvar fast på takbrädan. fungerade kanon, riktigt, riktigt nöjd med den. kör på en sån. http://www.lindab.se/frameset/run_frame.asp?LangRef=4&Area=2&topID=3&ArticleID=13854&MenuID=195&Template=../templates/a_masterweb_standard.asp&ExpandID=3000&T=39&L2=1
2 svar · 3,4k läst
L
lovens: Hej! Jag har ett timmrathus som är byggt ca:1850 med för liten takfot. Nu byter jag panel och reglar ut 45 mm och det medför att takfoten blir mindre. Problemet är hur förlänger jag takfoten. Huset är byggt på sådant sätt att gavlarna är timmrade upp till nock sedan är det en stock som ligger från gaven till skorstenen och lika på den andra sidan. Måste jag riva taket och beställa
0 svar · 1,9k läst
·
Fasting65
Fasting65: Vi knackade ner skorstenen. Det tog väl en dag att göra. Det var ganska dammigt, men stenarna lossar rätt lätt med bilmaskin. Det jobbiga är att få bort alla stenar ur huset - det blir ganska många tegelstenar att ta hand om. Vi rensade alla tegelstenar och sålde dem för en helt okej slant på blocket. Se vår dagbok, 2003, april - www.fasting65.se
1 svar · 2,0k läst
N
nihtila: [citat] Det är exakt dessa skivor jag funderar på, framgår också där att vid skarvarna skulle man montera tex en masonit skiva som är 300-400mm lång för att täcka inblåsning vid skarven. Man skall tydligen inte behöva ha masonitskiva täckandes hela luftspalten. Med hjälp av den så blir det svårt att trycka in skivorna mot undertaket också!
11 svar · 7,4k läst
P
palatsbyggaren: Efter mycket pillande, tänkade och konsulterande med diverse takstolsfabriker så kom jag fram till att använda mig av en mittstolpe. Vikten på mitten skulle bli ca 8.5 ton och det innebar att nock bjälkarna skulle bli ca 40 x 13 cm eller alternativt att använda mig av en ca 25 cm HEA balk i järn. DET VART EN HEL DEL VINKLAR...;) Och det det kommer en hel del till när kortlingarna kommer
1 svar · 9,5k läst
·
N
nihtila: [citat] Hej! Någon slags board / plywood ser det ut att vara. Myresjöhus har byggt så här de seneste 10 åren, fick det svaret när jag undrade vart vårt takpapper var någonstans... ;-)
8 svar · 4,3k läst
D
imported_Byggaren: [citat] Så jag, som är född i slutet på 1930-talet, ska räkna mig till den lurade generationen då? :eek: :rolleyes: ________________ Byggaren
12 svar · 18,6k läst
J
juvefarmer: Jag håller precis på med detta som du önskar. Mina kostnader än så länge är 130 000:- Då är alla nya väggar isolerade och innertaket isolerat, plastat och glesat. Då hade jag hjälp av snickrare att lyfta och fästa takstolar. 2dagar hjälpte de mig. Tegel 61:-/kvm inkl.frakt Takstolar 32 000:- 10st + 2 st till kupan Råspont 5000:- jag känner en sågare annars hade det kostat 11000:-
7 svar · 8,5k läst
E
ejwbegysv: Bor i Gävle... Beställde dock via bejjer då dom var lika billiga som www.byggahemma.se
6 svar · 2,2k läst
R
Roger Spontare: Nu säger ju min plåtslagare att det är OK, och jag tänker inte göra om allt nu. Då får jag hellre ett läckage om 10 år och får göra om det då, jag har alldeles för mycket att göra på kåken just nu. I hörnen så blev det så klart lurigt, men det gick på nåt sätt. Det har verkligen ösregnat och det är helt tätt, och mer kan man väl inte begära.. :) mvh
5 svar · 4,3k läst
B
bosse13: Tack för svar. Låter bra att detta kan fungera.
4 svar · 8,5k läst
T
theswede78: Hej allihopa! Ska som sagt lägga om mitt tak, och då använda nockbrädshållare för att kunna justera nockhöjden så att nockpannan ligger optimalt. Dock har jag min funderingar hur man löser detta om man har en ventilerad nock. För har man vanlig bock spikar man ju bara fast pappen mot nockbrädan. Men hur gör man när man har en nockbrädhållare? Spikar man fast denna ovanför eller
0 svar · 5,5k läst
J
imported_Byggaren: [citat] Råsponten är ju i sin tur spikade till något tvärgående regelverk eller längsgående stockar under den. Enda faran är att spikarna kan vara avrostade eller för klena, så du kan ju slå i några extra bredvid de som sitter där innan du papptäcker. ______________ Byggaren
3 svar · 2,5k läst
M
moddha: Ingen kommentar på denna? :confused:
1 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.