22 430 läst ·
17 svar
22k läst
17 svar
Vad är sticketak?
Sida 1 av 2
Är det bra el dåligt då?jon_h skrev:
Men på ett ungefär jag har ingen aning alls, handlar det om 50 000´, 100 000 el mer el mindre kanske nån som har ett hum iaf??
Det är varken bra eller dåligt egentligen. Om det är det enda skydd som finns under pannorna så är det förstås lite klent med dagens mått mätt. Men med en oisolerad välventilerad vind så kan det fungera problemfritt. En inredd och isolerad vind kräver ett tätt tak, så det måste ligga papp eller liknande under takpannorna.
Vill du att någon ska kunna ge dig en prisuppskattning så får du nog berätta hur stort taket är i alla fall..
Vill du att någon ska kunna ge dig en prisuppskattning så får du nog berätta hur stort taket är i alla fall..
aha okjon_h skrev:Det är varken bra eller dåligt egentligen. Om det är det enda skydd som finns under pannorna så är det förstås lite klent med dagens mått mätt. Men med en oisolerad välventilerad vind så kan det fungera problemfritt. En inredd och isolerad vind kräver ett tätt tak, så det måste ligga papp eller liknande under takpannorna.
Vill du att någon ska kunna ge dig en prisuppskattning så får du nog berätta hur stort taket är i alla fall..![]()
Lägger en länk
http://www.hemnet.se/a.asp?id=3793780&q=1&s=4
Jag läser i beskrivningen: " Tillfälle för den händige..." Den frasen höjer en varningsflagga. Handen på hjärtat, är du händig?
Taket såg både stort, högt och brant ut. Vi pratar säkert sexsiffriga belopp för omläggningen.
Taket såg både stort, högt och brant ut. Vi pratar säkert sexsiffriga belopp för omläggningen.
Om det är bra eller dåligt beror på hur tätt spåntaket är. Är det tätt, så är det ett väldigt bra undertak enligt den snickare som brukar titta till mitt hus. Men, det räcker att spånen har ruttnat någonstans för att det ska bli läckage. T.ex. på vintern yr det in snö under takpannorna och när det sedan smälter så rinner det på spånen ända tills den hittar ett hål där det rinner ner på vinden. I o för sig brukar sådana läckage vara tillfälliga framför allt beroende på kombinationen nederbörd o blåst Det går att leva med ett sådant tak i många år så länge man inte får för sig att inreda vinden.Nallis skrev:
Inspektera vinden noga med en ficklampa och ser spånen svarta ut på något ställe så kan du utgå från att det läcker in där. Kritiska ställen är runt skorstenen och i kanterna.
Jo jag vet att det står så, jag kan ju inte lägga om tak iaf och jag tänker inte klättra upp där heller.andersmc skrev:
Allt beror ju på va som ska göras, vi har nyss bytt kök här så sådant kan vi, måla, lägga golv osv är inga problem.
Grejen är ju vad mer det innebär.
Efter att ha läst annonsen och tittat på bilden så tycker jag så här: Dom skriver att det är "för den händige". Dom skriver att det är "gammalt tak". Läser man mellan raderna så betyder det att är huset och framför allt taket är i dåligt skick. Eftersom övervåningen är inredd, så kan du nog inte inspektera "sticketaket" för att se i vilket skick det är. Läcker det någonstans så kan det heller inte lufta ut som om det hade varit en oinredd vind. Huset är troligtvis inte är något vidare isolerat, så vill du bo där permanent kan du vilja riva ut inredningen på övervåningen för att göra en bättre isolering, och då kommer du inte undan att först lägga om taket eftersom du måste vara säker på att det blir tätt...........
Hur som helst om du är allvarligt intresserad av huset så ska du låta en besiktningsman titta på det. Det kan säkert bli jättefint (om man är händig!
)
Hur som helst om du är allvarligt intresserad av huset så ska du låta en besiktningsman titta på det. Det kan säkert bli jättefint (om man är händig!
Mja det där låter väldigt komplicerat och väldigt dyrt så jag får väl ge upp det huset med. Kommer aldrig hitta något bra=(Sommartorparn skrev:Efter att ha läst annonsen och tittat på bilden så tycker jag så här: Dom skriver att det är "för den händige". Dom skriver att det är "gammalt tak". Läser man mellan raderna så betyder det att är huset och framför allt taket är i dåligt skick. Eftersom övervåningen är inredd, så kan du nog inte inspektera "sticketaket" för att se i vilket skick det är. Läcker det någonstans så kan det heller inte lufta ut som om det hade varit en oinredd vind. Huset är troligtvis inte är något vidare isolerat, så vill du bo där permanent kan du vilja riva ut inredningen på övervåningen för att göra en bättre isolering, och då kommer du inte undan att först lägga om taket eftersom du måste vara säker på att det blir tätt...........
Hur som helst om du är allvarligt intresserad av huset så ska du låta en besiktningsman titta på det. Det kan säkert bli jättefint (om man är händig!)
Nallis,
om du har fastnat för de härliga tapeterna i huset kan det vara skäl till köp
Jag har oxå ett sticketak som är lite muggigt. Är taket någorlunda bra så kan man lägga bräder längs takstolarna och ovanpå det board och takpannor för små pengar. Det som kommer att kosta är det som kan behöva bytas för att det är skadat och en hel massa arbetstid. Fint hus och kul att det det finns en grind ut i vattnet? eller är det en översvämning....varning
// Micke
om du har fastnat för de härliga tapeterna i huset kan det vara skäl till köp