B
Baloo53: Tänker bespruta mitt tak med bensalkonklorid för att få bort lavar och mossa. Har läst inläggen här men inte sett någon uppgift om hur mycket som går åt per kvm. Har ett tak på ca 130 kvm och vill ju varken köpa för mycket eller för lite. Räcker det med 5 liter koncentrerad (50%) bensalkonklorid utspädd 1-7 (7.5%) totalt 40 liter eller måste jag köpa 10 liter koncentrerad? Gunnar
0 svar · 5,5k läst
C
Custom: Som mest är det en sponts bredd, dvs under centimetern... Då kan jag lugnt lägga på plåten när den kommer...
3 svar · 6,4k läst
Faidros
Faidros: Jo, det skall nog vara öppet upptill också. Läs i forumet om mögelstoppers. Här är en länk till.
1 svar · 7,9k läst
·
S
Shukokai: Om måtten Ni uppger stämmer kan jag använda lerkrukor 19:- på ovansidan men då återstår ångspärren. Hur skall man förhindra att vattenånga från rummet kommer upp i isoleringen?? Vad man än sätter över spotten så blir den för varm för plasten, eller??
3 svar · 4,3k läst
S
Spoon195: Lagt tak ligger...och det blev kanon!
3 svar · 2,7k läst
pinebar
pinebar: Jättemysigt.... På vårt hus har vi hittills endast hittat ett par ruttna brädor. De satt i ett hörn av taket där fåglarna hade bygt bo i hängrännan och under takpannorna under många år.
2 svar · 4,0k läst
Y
youppie: Har ett hus från tidigt 60-tal som byggdes som fritidshus, men mestadels använts som året runt boende. Det som tidigare var entren till sommarhuset blev då toalett togs in i huset badrum. Är endast ca 2m till tak (~4,5° lutning på taket) och taket består idag utifrån räknat av takpapp-underlagspapp-råspont-frigolitskivor. Således är isoleringen i princip obefintlig. Med tanke på
0 svar · 1,5k läst
M
Mats Bengtsson: [citat] Tack, Jag känner mig efter svaren trygg på att konstruktionen är ok, även om det finns möjlighet att göra den bättre. Skall försöka mig på att titta på detta med kort nock. Förstår inte rikgt vad det betyder, är det själva jacket i pannans sida du menar? --- Mats ---
12 svar · 7,3k läst
·
SnickarNicke
SnickarNicke: Vi hittade inget som var skadat under och vi skar ur lite av den gamla underlagspappen och råsponten såg fortfarande ny ut. Egentligen hade vi nog kunnat vänta 5-7 år till, men det är¨så dax att märka det när allt tegel är borta :). När vi lagt pappen MB 350 så satte jag dit "gangsterkeppsar" (mögelstopp) för att få bättre luftflöde på vinden. Man tar dosborren 70 och borrar
4 svar · 19,0k läst
R
imported_Byggaren: [citat] Jag antar att det är ett sadeltak du ska åstadkomma över balkongen som ansluter till huvudbyggnadens sadeltak på huset? (Sadeltak ser ut som ett upp-och-nervänt V.) I så fall ska nockbrädan snedsågas där den stöter mot taksidan på huset. Sen kan du spika en bräda från den mötespunkten längs med taksidan på huset och ner till takfoten på balkongens tak (p.b.s), där det
12 svar · 15,1k läst
S
Styx: En vanlig fotplåt fungerar nog - se bara till att nerviket är så stort så det går ner i rännan ordentligt.!
3 svar · 3,1k läst
S
spindel: Någon som lagt takplåt sinus på nyproduktion? Funderar som alternativ till bandtäckt takplåt att välja sinus 180 i aluminium metallic. Hur mycket sparar vi, kvadratmeterpris? och kan det passa på nyfunkis?
0 svar · 4,8k läst
S
Styx: Vi provade faktiskt Flexilight, som är Icopals variant. Jag måste säga att jag blev lite besviken, tycker den var ohanterlig som bara den när rullen var så stor, dessutom var själva duken som utgör ytskikt skörare än vanlig papp. Lite sol på och en oförsiktigt tå så åkte själva ytskitktet på duken direkt. Klistret var något i hästväg, den fastnade direkt, enda sättet var att
1 svar · 1,3k läst
P
Per-Erik: Hejsan jag gjorde så här.. först en ram i rummet i taket runt om, där du sedan sätter fast reglarna i mellan. Detta för att du får ett rakt tak. Sedan så brukar Huntonit rekomendera cc30. När jag reglade så valde jag att lägga skivorna längst med rummet (vilket ska tydligen ge upphov till att rummet verkar vara långt). Och jag reglade åt andra hållet. Detta pga då räckte reglarna
1 svar · 5,7k läst
A
ahlis: Pannan ska hänga över 1/3 av rännans bredd. Om du har för mycket finns det risk att det rinner över om det kommer en störtskur. Om du tar för lite så kommer vattnet på fotplåten och det är ju inte såfarligt igentiligen. Men om man ska förja husama så är det 1/3 av rännans bredd.
11 svar · 13,9k läst
K
karmajoyst: Do-it-your-self Hemma " Man fäster helt enkelt läkten genom att montera en i var gavel och så "strör" man ut läkt mellan dessa med avstånd som är mindre än 600 mm."
1 svar · 7,1k läst
B
bärkeladan: HEJ Ny här på forumet och ny på att bygga. Har en eller flera frågor som jag hoppas kunna få svar på! Situationen är som sådan att jag håller på att renovera taket på en gammal lada med så kallad lockpanel vertikalt liggandes under bärläkt och tegelpannor. Jag har lyft bort alla pannor, tagit bort bärläkten, bytt alla alla dåliga plankor i lockpanelen, men i övrigt låtit all
0 svar · 4,6k läst
A
andersmc: Din bygghandlare tänker nog på listtäckning, som var relativt vanligt "förr" (även om jag så sent som i förrgår såg ett hus där man höll på med en listtäckning). Men detta är en speciell metod, det är inte bara att rulla på pappen på tvären.
5 svar · 9,5k läst
C
cameljointen: Kolla länsförsäkringars ägarbytesförsäkring, tycker den är bättre än de andras
6 svar · 3,1k läst
E
ejwbegysv: Mmm.. tyvärr blåste bejier oss på "gratis upplyft" så det blev att hyra en transportör för 600kr..
5 svar · 15,1k läst
J
jockepocke: Håller på att konvertera ett fd badrum till sovrum och vill samtidigt passa på att ta bort den gamla skortstenen i plåt som användes till badrummets Pax fläkt. Hålet i taket är ca 15x30 cm. Vilket är bästa sätt att ta bort skorstenen och täta taket utan att byta ut del av takpappen och plankorna i yttertaket? Jocke
0 svar · 6,9k läst
·
C
callel: Hur lång tid kan man räkna med att det tar för en entreprenör? Maximalt en dag för en man va? Hade tänkt mig Mataki själväck 5000 om jag skulle göra det själv och då får man väl en materialkostnad på kanske 2-3000 kr. Gör en takläggare det för 5000 kr så är det ju rätt prisvärt. Sen är ju frågan hur snabbt det går att få tag på en takläggare i dessa tider. Vill inte
2 svar · 6,6k läst
E
ejwbegysv: Lite före och efterbilder :
8 svar · 6,1k läst
·
A
agnetaL: :confused:Vi har gammalt ondulin-tak på vårt hus. Ondulinskivorna har börjat bukta sig och mår inte så bra så det är hög tid att lägga nytt tak. Min teori är att det innan ondulinet var tegeltak och att man när taket började läcka helt enkelt bytte ut teglet mot ondulin-skivor istället. Man bytte inte ut skadade brädor utan lade ondulin-skivorna direkt på. När vi köpte läckte
0 svar · 3,6k läst
R
Roger Spontare: Äsch, det löste sig..
1 svar · 3,5k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Min erfarenhet är att röken hamnar överallt utom just där man står och kapar....:)
5 svar · 10,2k läst
P
pjac: Hajoms plåt (väster om Kinna) Hajoms Plåt & Parti KB har ibland 2a sorteringsplåt. Håller hyfsade priser på 1a sort. oxå...
3 svar · 18,7k läst
H
helge lundell: 25000 måste vara inkl montering och material.
3 svar · 7,7k läst
P
Pepparkaka: Se bara till att taket är i bra skick innan högtryckstvätten tas fram. Annars kan det bli en blöt vind!
7 svar · 16,2k läst
A
andersmc: Vilken del av takfoten menar du? Underslaget, alltså undersidan av överhänget? I så fall har jag kört med vanlig klädselbräda, 100mm, med ett par cm lucka mellan varje. Glöm inte insektsnätet.
1 svar · 6,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.