K
kson: Här är ett utkast till takstol för ovan nämda hus. Någon som skulle kunna slänga ett öga och ge förslag på virkesdimension?
3 svar · 4,4k läst
·
S
Styx: [citat] Spika råspont och lägg dit pappen. Släpp ut pappen ca 3cm nedanför råsponten. Spika INTE pappen längst ner, där skall det inte vara några hål i pappen. Läkta som vanligt med ströläkt och bärläkt - men byt nedersta bärläkten mot en 45-95 lagd på platten. Fräs ur spår i 45-95 där du skall ha krokarna. Ring plåtis och se till att han kommer och sätter krokar, rännor
7 svar · 3,9k läst
Jesca_j
Jesca_j: Jag kommer att tejpa med åldersbeständig tejp iaf. Gör hålet i plasten så tajt att jag måste pressa genom röret och sedan tejpar jag skarven.
1 svar · 2,9k läst
A
Annie&Kenneth: .............
0 svar · 4,4k läst
A
0 svar · 4,4k läst
L
Lilljonte: Kolla in på denna hemsida. Kan nog ge dig svar. Svenskt Limträ AB Hälsningar Lilljonte
1 svar · 1,3k läst
E
ejwbegysv: Grymt.. tackar
8 svar · 3,9k läst
S
sveaman: [citat] Tyvärr finns inte Svensk Byggtjänst kvar där (John Wall har flyttat in i deras lokaler). Vet inte om de givit upp utställningen eller flyttat någon annanstans.
2 svar · 4,1k läst
C
CraneIsland: Jo, nytt tak hade varit att föredra. Men jag bor på en ö, och slipper gärna allt för mycket krångel. Räknade ut att ett nytt tak skulle kosta runt 30 000 och en hel del jobb. Nu kommer jag undan med ca 5000 och ett par dagars jobb. Då har jag skjutit på behovet att byta taket på 4-5 år i alla fall :-)
9 svar · 10,2k läst
F
fredwel: Hej! Känner du dig kreativ/händig/inspirerad kan du ju bygga åt i den här stilen. Du skulle kunna använda mässingplåt eller galvad plåt och popnita ihop två halvor. /fredrik
5 svar · 12,5k läst
·
Fasting65
Fasting65: Har du sökt lite i forumet? Det finns mängder med trådar som avhandlar ämnet... Kolla nästan längst upp till vänster på websidan, strax under byggahus.se-loggan. Där finns sökfunktionen för forumet. Här är en tråd som tar upp ämnet litegrann: http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/31499-kostnad-foer-taklyft.html Lycka till med letandet.
1 svar · 4,8k läst
C
Carla: Jag köpte skruven du tipsade om Mathias S, det var en mycket bra skruv att jobba med. Inte en tillstymmelse till att brädorna vill spricka. Jag skrubvar med 2 skruv var 60 :e cm. TAck igen för tipset om skruv.
6 svar · 9,5k läst
P
Pysslarn: Hej Har ett hus från -73. Hängrännorna är fyrkantiga och stuprören runda. Är intresserad av att byta till fyrkantiga stuprör men har inte hittat någon som säljer sådana. Lindab och Plannja har inte fyrkantiga stuprör. Känner någon till en leverantör (helst på västkusten) som säljer fyrkantiga stuprör eller är det nägot som måste specialtillverkas? MVH Ronnie
0 svar · 5,8k läst
ByggPutte
ByggPutte: Jobbade på ett ställe och där hade han belysningen i lådan kopplad till larmet. Fast han hade monterade backlampor där ;). Mvh Putte
3 svar · 3,5k läst
pappskallen
pappskallen: Med frilagd kant har klisterkant med plastremsor man tar bort och som sedan klibbar ihop. den tycker jag du ska köra på, särskilt om du har dålig lutning.
1 svar · 9,4k läst
pappskallen
pappskallen: Ska du ha resten av taket i papp så är det en bra lösning.......
1 svar · 3,4k läst
F
Fredrik93: Det är Icopal som kommer användas Kommer utföras av välkänd takfirma Fredrik
3 svar · 5,2k läst
Mikael_L
Mikael_L: Jag tycker också du ska täcka, ibland kommer det lite regn när man redan börjat, och då brukar det rekomenderas att lägga presenning på det som inte är täckt av papp än. Så varför chansa, om du tom vet att risken för regn är stor. Största anledningen till att täcka brukar heta att råsponten kan slå sig när den blivit blöt. Nu har du behandlat ditt trä, så det kanske klarar
2 svar · 3,7k läst
Abuquir
Abuquir: [citat] Det kan hända, men har du fått mögel på plasten så har du antagligen mögel på virket rätt så snart också.
7 svar · 8,2k läst
P
perkele: Jupp. Har du stupröret, så fixar plåtslagarn lätt en skarp böj av en bit stuprör.
5 svar · 12,4k läst
B
Brännö1: Har bytt takstolar och det är och kommer förbli en oinredd vind. Undrar därför om det räcker med vindpapp på takstolsgavlarna eller om jag ska sätta utegips även där?
0 svar · 2,5k läst
J
jon_h: Vanlig 13 mm fungerar utmärkt. Säkrast att hänga på 300 c/c, just när det finns lite risk för föhöjd fukthalt i skivan. Annars kan man hänga på 450 c/c.
4 svar · 1,4k läst
Buuzzz
Buuzzz: [citat] OK, jag formulerade mig fel då :( Det finns/fanns (kåken är från 67) kanske en sätt att lösa detta som är vanligare än andra sätt. Vet att det nästan är omöjligt att svara på detta, men man måste ju försöka... Frågar man inte får man inga svar :rolleyes:
2 svar · 2,3k läst
G
imported_Byggaren: [citat] Ingen förlust. Då slipper du bli förbannad över bortslagen boll och spar dina nerver :rolleyes:
9 svar · 5,5k läst
N
nimphidia: Jättefint;) men ingen som vet var man kan hitta vitt ?
2 svar · 3,2k läst
I
imported_peter: [citat] Tack. det är alltid skönt när man får sina teorier bekräftade. jag glömde säga att det är underlagspapp det handlar om, sedan skall det på plåt ovanpå. men det ändrar inget antar jag. tack.
2 svar · 3,3k läst
·
ByggPutte
ByggPutte: Är det buligt och pappen är dålig kan det lätt bli fula hål efter pappspiken i det nya lagret. Mvh Putte
4 svar · 1,5k läst
S
Styx: Tvivlar på att du får det tillräckligt stumt för att lägga papp på det, tänk på att du måste kunna röra dig på taket under tiden du läktar sedan också.. Även om du lägger ut en bräda och känner på den för spänstens skull så räcker det ju att brädorna är lite olika i spänst så rör de sig olika och då är risken att pappen blir kass rätt påtaglig... Kan du inte
19 svar · 8,7k läst
Tegheim
Tegheim: Håller till i småland...
3 svar · 17,8k läst
Consensus
Consensus: Försäkringsbolaget kommer att säga att försäkringen inte gäller för läckage utifrån. Takläckage är husägarens ansvar. Det ser väldigt trångt ur på din vind och takfotsventilation verkar vara noll. Kan ju vara ok ändå. Men hur kunde det läcka in vatten? Sök vid källan och låt resten torka ut, det går snabbt så här års.
3 svar · 4,4k läst
V
villeviking: Byggde Ni Origo??? Det är en väldigt tjusig villa, och jag talade med malmö-kontoret idag om denne. det hade varit roligt att få höra från en erfaren Origobyggare!
16 svar · 11,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.