Står i begrepp att börja läkta upp taket på tillbygget. Har hämtat hem gammalt nedplockat tegel för att få rätt patina från start.

Givetvis tänkte man inte på läktavstånd när man ritade, utan nu står jag i valet mellan att kapa en eller två rader upptill, för att lägga resten av pannorna med läktavstånd 375 mm, eller att jämka alla pannraderna med 20 mm, alltså läktavstånd 355.

När man läser om tegelpannor (mina är typ Vittinge) står att justermånen bara är +/- nån millimeter (medan man för betongpannor kan ta upp betydligt större avvikelser). Varför är det så noga med tegelpannorna?

Till saken hör att det nedplockade tak jag har lagt beslag på verkar ha suttit med ett läktavstånd på ca 355, av kanten mellan ren och mossig pannan att dömma. Och det hade nog suttit och fungerat från 1940-talet till nu...

Hur gör jag, och varför? :-)

Är mest att prova sig fram som gäller, är inte så himla lätt att lägga gammalt tegel.
Spika upp lite läkt hela vägen upp, provlägg och kolla om det blir bra. Det underlättar enormt med en på marken som ser och en som lägger.
Troligen hade jag testat med 355 eftersom de gamla ser bäst ut så men det beror ju lite på hur de ligger med. Det är ju inte helt omöjligt att de legat helt galet tidigare och då bör man lägga dem rätt nu men det ser man som sagt.

Det är väl falsade du har och då hade jag absolut siktat på att försöka få in dem rätt denna gången men det ser man som sagt då man lägger upp några rader från fot till nock.

/Kent

Skulle justermånen vara så liten i höjdled alltså? Jag förstår att man inte kan justera mycket i sidled, men jag kan inte begripa varför det skulle göra någonting med lite mer överlapp om det är gamla okomplicerade pannor du har.

Om du skulle välja og prova dig fram så er det bäst at skruva lektorna om du måste endra dom.
Spikra gjør du om du er 100 % säker at du lägger lekterne riktig.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
37.5 är det minsta du kan läckta för tegel. Du kan ju ta och justera första pannraden lite upp och ner för att få det att stämma lite bättre. Annars är det bara att kapa översta raden

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.