Holá alla! :)

Vi har idagsläget trästolpar (som balkongräcket ska sitta) som kommer upp genom farstukvisttaket, som är ett falsat plåttak.

Problemet är bara att den som gjort taket inte verkar tänkt klart hur man ska få det tätt, alltså så att det inte rinner in regnvatten längs stolparna.

Farstukvisten var isolerad runtom, och plastad i taket. Golvet är isolerat och består ännu av spån som ytskikt invändigt.

Nu har vi plastat väggarna och satt skivor runtom och spikat takpanel...
Till vår stora förtret så upptäckte svärfar att det var blött på golvet inne i ena hörneet igår. Alltså det 'lär' ha läckt in vid gårdagsmorgonens skyfall... :(

Balkongräckesstolparna var 'tätade' med nån 'svart klibbig massa' som inte verkar hålla tätt nå vidare, nu har vi tätat med byggsilikon utvändigt för att förhindra ytterligare läckage.

Frågan är, hur ska man bäst och smartast förhindra fler läckor.

Anticimex som gjort överlåtelsebesikningen skriver:
Fasad
Lockpanel saknas lokalt.
Balkong ej färdigställd, otätheter finns mellan trä stolpar och falsad plåt.
Den som besiktat/skrivit protokollet har satt symbolen 'mindre risk för skador' vid Fasad punkten.
Mindre brister
Denna symbol används då besiktningsmannen gör en notering om mindre brister som inte bedöms kunna leda till allvarligare skador. Bristerna eller skadorna bedöms inte heller behöva fördjupad undersökning. Exempel på mindre allvarliga brister kan vara sprickor i vävspänt tak eller kärvande fönster. Symbolen kan även användas då besiktningsmannen ger allmän information om en utförd åtgärd eller teknisk lösning i huset.

Personligen tycker ja att en 'brist' som leder till att det tränger in vatten vid häftigt skyfall inte ska betraktas som en brist som inte kan leda till allvarligare skador.. :eek:

Vad tror ni, om mina chanser att få Anticimex stå för kostnaderna/lösa problemet? Jag förstår att de kan vara svårt att komma med några råd utan bilder, men förhoppningsvis kan besiktningskommentarerna vara en viss 'hjälp'.

Försökte få tag på killen på Anticimex som gjort besiktningen idag, men han hade hunnit hem innan jag hann på han....

Tack på förhand för Era råd/tips.

/Fredrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.