Vad tycker ni att jag ska ha för undertak under mina takpannor taklutningen är 16 grader
kan man tex använda oljehärdad masonite, jag är inte sugen på att lägga råspont, men det klart har man inget val så.........
MYCKET öppen för förslag

Ha en bra da'

Rekommenderar helt klart råspont och en ordentlig underlagspapp.

Speciellt eftersom det är ganska platt tak. Det ställer högre krav på taket, dessutom är det ganska lättarbetat för dig att göra jobbet. Montera råspont med ändspont 22 mm så kan du gå på det och får nästan inget spill alls.
En bra underlagspapp (YAP2200 eller motsvarande) på det gör att du har ett bra och tätt tak för en lång tid framöver, som dessutom håller för det mesta om du t.ex. behöver gå på taket (byta pannor, ta bort mossa mm).

Du kan ev använda masonite, men inget jag rekommenderar och om du skall lägga något annat än tvåkupigt betongtegel, skulle jag verkligen avråda från oljemasonite.

Frebbe skrev:
Rekommenderar helt klart råspont och en ordentlig underlagspapp.

Speciellt eftersom det är ganska platt tak. Det ställer högre krav på taket, dessutom är det ganska lättarbetat för dig att göra jobbet. Montera råspont med ändspont 22 mm så kan du gå på det och får nästan inget spill alls.
En bra underlagspapp (YAP2200 eller motsvarande) på det gör att du har ett bra och tätt tak för en lång tid framöver, som dessutom håller för det mesta om du t.ex. behöver gå på taket (byta pannor, ta bort mossa mm).

Du kan ev använda masonite, men inget jag rekommenderar och om du skall lägga något annat än tvåkupigt betongtegel, skulle jag verkligen avråda från oljemasonite.
Hej Frebbe
Jag gjorde som du rekommenderade
jag la råspont och underlagspapp och det blev j----gt bra
det är ju dumt att snåla på den kanske viktigaste biten av själva garaget
nämligen taket, det får ju utstå en hel del stryk från vår herre där uppe

Ha en bra da'

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.