Hej på er!

Vi står i valet och kvalet om vi ska lägga Aluzink eller silverfärgad polyesterlackad plåt på vårt nybygge. Priserna är enligt plåtisen ganska lika och kommer inte vara avgörande för vad vi väljer.

Hur har ni som varit i samma situation resonerat och valt?
Hur pass mycket underhåll kräver respektive plåt?
Någon som har erfarenhet av hur pass mycket respektive plåt mattas av /ändrar färg med tiden?

Tacksam för all input och åsikter.
 
Du ska inte göra bandtäckning med polysterlackad plåt. den lacken är för tunn. Bandtäckning ska du göra med Prelaq Nova.
15 års garanti mot kulörförändring, krackelering och flagning.
 
Ok, tack för din input. Jag googlade på Prelaq Nova och om jag inte fått något om bakfoten är även denna plåt belagd med polyesterfärg, om än i en nyare och slitstarkare form. Det kanske är denna eller en liknande beläggning plåtslagaren syftade på, om nu ”vanlig” polyestrelackad plåt inte är lämplig att lägga.
 
J
Hade valt Aluzink om du bor när hav/vatten.
 
Vi kommer att bygga i Jönköpingstrakten, dock inte i direkt anslutning till Vättern.

Utveckla gärna av vilken anledning man bör välja Aluzink och inte tex Prelaq Nova i närheten av en insjö? Eller gäller detta råd endast för kustnära vatten?
 
J
stål är alltid mera känsligt än Aluzinki alla fall enligt min erfarenhet
 
Det är dock stål under aluzink beläggningen. Och iaf många av Lindabs lackade plåtar är det aluzink under färgen.
 
John J skrev:
I så fall hade jag valt denna [länk]

eller denna [länk]

Plannja 20-75 i Aluminium, det kostar inte så mycket mer och den varar för evigt i stort sett.
De gamla färgerna på aluminiumplåt blektes något fruktansvärt och ser idag förjävliga ut. Vet inte hur de nya blir men jag hade nog kollat upp det noga innan jag hade köpt ett sådant tak.
 
Är det inga problem längre med knäppningarna när man har aluminiumplåt, tak på ladugårdar förr knäppte något otroligt när det var solsken och solen gick i moln på grund av värmeförändringar.
 
Men jesus, det står ju bandtäckning i rubriken. Och alla börjar prata om plegel och ladugårdar...som knäpper. Jaja, aluzink är kalasbra. Och oavsett material knäpper inte en bandtäckning.
 
Aluzink e ok , la ett par tak hemma för 16 år sen o ännu syns inga problem.
Aluminiumplåt e ett fantastiskt material o då ska de va typ FP 12 (FP=Finspång).
Går utmärkt att andvända omålad.
Vill man ha den lackad ska lacken vara av typ PVF2 (25 års garanti)
Sen vad gäller dessa garantier så läs gärna alla villkoren,dom e inte speciellt
lätta att följa.
När det gäller ovan nämnda lackade alu.plåt har jag under alla år bara hört talas om en reklamation o då tog leverantören hela kostnaden,plåt,ställning,arbete,rubbet.
När det gäller plåtslageri i allmänhet o när det ska bandtäckas eller skivtäckas i synnerhet så ta reda på om dom som ska göra jobbet åt er vet vad dom sysslar
med annars går det åt H-E.
 
pvf2 är en lack som är anpassad för garnering dvs vindskivor fönsterbleck mm en lack som är mycket mindre känslig för solens strålar alltså håller den färgen längre men den är mycket mer repkänslig än den som skall användas på tak. de nya färgbeläggningarna som kommit senaste åren är oxå mycket mer repkänsligare än den tidigare mest använda färgen som kallades för plastisol. men problemet med plastisol var att efter 10 till femton år så släppte hela sjok av färgen och den är väldigt svår att måla över för man måste få bort precis all färg annars släpper den delen av lacken som sitter kvar efter en tid. dagens plåt skall inte uppföra sig på detta vis utan skall gå att måla över när det behövs. själv rekomonderar jag aluzink till mina kunder och vill dom ha färg på taket är det absolut bästa att lägga aluzink och måla det efter ca 2 år... målar man det sen vart 30:e år håller det förmodligen 100 år....
 
aluminiumplåt.... nja den spricker väldigt lätt å alla tak rör sig....testa själv med att böja en aluminiumplåt några gånger å testa sen vilken järn/plåt/stål bit som helst så ser ni skillnaden... ..sen finns ju rostfritt...
 
aluzinken reflekterar ljus väldigt mycke första tiden men sen blir den mattare å blir mer grå... silverfärgen är ganska konstant färg på från början. aluzink är mer "levande"....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.