Har i ett litet garage takstolar som består av en bjälke på 2"6" och två sparrar på 2"4" som möts i nock. Sparrarna är spikade på "sidan" av bjälken. Tänkte förstärka takstolarna genom att byta ut bjälkarna till 2"8" och montera strävor.

Det jag undrar över är om man får samma bärighet om man använder sig av två 1"8 (en på varsin sida om benen) som bjälke istället för en 2"8" på sidan. Tanken är i så fall att strävorna skulle hamna mellan de båda 1"8" och möta sparrarna.
 
Det du kallar sparrar är väl överramen och bjälken underram?
När man ser den typen av spikförband du beskriver blir man uppgiven, den som har utfört knuten har inte vetat vad han sysslat med.q(;^;)p
Spiken troligtvis 4 tum blir bara enskärig dvs antalet spik måste fördubblas.
Rätt sätt är att girsåga underramen mot överram ha en lask (bräda) ex 1x6 tum på varje sida spika 4tum rätt igenom lika många spik från varje håll.
Svar på frågan: det blir lika starkt att sätta en 1 tum på varje sida ännu enklare blir att sätta en 2x6 som extra underram och spika 6tum spik från båda sidor.
Har du inte särskilt stor spännvidd är en variant att ha en mittsträva lodrätt från nock ned mot underramen./MLj
 
Mats Lj skrev:
Det du kallar sparrar är väl överramen och bjälken underram?
När man ser den typen av spikförband du beskriver blir man uppgiven, den som har utfört knuten har inte vetat vad han sysslat med.q(;^;)p
Spiken troligtvis 4 tum blir bara enskärig dvs antalet spik måste fördubblas.
Rätt sätt är att girsåga underramen mot överram ha en lask (bräda) ex 1x6 tum på varje sida spika 4tum rätt igenom lika många spik från varje håll.
Svar på frågan: det blir lika starkt att sätta en 1 tum på varje sida ännu enklare blir att sätta en 2x6 som extra underram och spika 6tum spik från båda sidor.
Har du inte särskilt stor spännvidd är en variant att ha en mittsträva lodrätt från nock ned mot underramen./MLj

Helt rätt, sparrar = överramen och bjälke = underram.
Sparrarna är hopgerade i nock och nertill vilar de på hammarbandet (gerade). Underramen är sedan spikad på sidan av sparrarna (mycket riktigt med 4") och vilar även den på hammarbandet.

Eftersom jag bara ska göra om innertaket så blir det svårt att gera ihop ramen med sparrarna på plats, därav min fundering med en 1"8" på varje sida. Mittsträva (eller ev. sidosträvor) skulle då hamna mellan de båda 1"8", spikas från båda sidor och laskas uppe mot sparrarna. Spännvidden är bara 3800mm så en mittsträva är nog det troligaste.

"Takstolarna" ligger på c/c 900 men bara varannan har underram. Jag tänkte nu sätta underram på varje "stol".

Låter det rimligt?
 
Vet ej var garaget är beläget ex vis snözon 2 vad består yttertaket av? plåt, tegel.
Antag att: taklutningen är 27grader (takstolshöjden är 1/4 av spännvidden),
kvistarna på plankornas 2 tums sida inte är större än 25mm och inga andra fel finnes.
Enl tabell Takstolshandboken tungt tak c/c 1200 överram 45x120 underram 45x145 virke T24 blir spännvidden 3,8meter.
Dina takstolar står tätare och garaget har ju klarat sig hittills så det är bara att köra på::)/MLj
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.