Hejsan!
Planerar sänka taket i vardagsrumme och har lite funderingar kring regelverket. Rummet är ca 3,9 x 5,1 meter.
Skulle det funka att bara skruva fast tvärgående metallreglar 380cm långa med cc45. Eller bör jag även använda kantlister runt hela rummet?
Även läst här på forumet att man kan använda både längsgående (primär) och tvärgående (sekundär) o hänga upp reglar i krokar o grejer, är det verkligen nödvändigt under ett rakt betongtak?
Frågan är alltså är det tillräckligt när man har ett rakt betongtak att ugå ifrån att:
Endast sätta tvärgående cc45?
tvärgående + kantlist?
Primär + sek?
Primär + sekundär + kantlist ?

Mycket tacksam för svar!
MVH Andreas

edit: tänkte mig gipsskrivor 2500x90x13

Redigerat:
Hej.

Nu vet jag inte vilken typ av tak du ska sätta, men utgår från gips.

Regla med 30cc (det är detta som rekommenderas i tak)
Jag skulle ha gjort en ram runt allting men detta är ej ett krav.

Jag har nu tänkt om och kommit fram till att jag hellre vill jobba med trä, mest för jag är van med det, men även pga priset. 45x45 kan man få för 5 kr(!) metern.
Jag tänke sätta reglarna på tvären, o sätta gipsskivorna så gipsskivornas kortsidor hamnar mot reglarna hela tiden. 240 cm skivor. o cc40 då känns lämpligt.
Sänkningen blir då 58 mm med 13mm gips. Fäster reglarna med spikplugg och för att få plant under regelverket borrar jag ur en liten nedsänkning i trät där jag sedan sätter spikpluggarna. Någon som varit med om att cc40 fått gipsskiva att bukta? På k-rauta säger de att cc 40 räcker.
Tänkte ha 6 st downlights godkända för det lilla djupet ut med tre av väggarna. Är det krav på inspektionslucka?Den sätter jag väl då lämpligtvis där eluttaget för taklampa är.
Någon som har några åsikter/invändningar? :)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.