1 501 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Platt tak, vilket ytskick?
Har ett platt garagetak på 37kvm med endast 4cm / meter lutning. Dvs bara ca 2graders lutning. Idag ligger det papp som gjort sitt för många år sedan och jag tänkte försöka lägga nytt själv. Jag måste kunna gå på det nya taket då jag bla har solfångare till poolen liggande på taket, samt sotaren måste gå den vägen för att nå skorstenen. Det utesluter plåttak antar jag.
Kollade på Byggmax och de har de papp Glaciär 141 (ytskickt som kan läggas ner till 3 grader) vilket jag alltså inte kan lägga. Finns det nått annat ytpapp som klarar 2 graders lutning?
Eller ska jag istället ta in en firma som lägger nytt och bränner ny yta ? Vad kan det kosta?
Har också hört om en slags plastmatta som svetsas i hörnen, typ våtrumsmatta som kan läggas på platta tak. Enl uppgift så har den lång hållbarhet men är känslig för "yttre våld" dvs kanske olämplig att gå på. Har någon testat detta och vet om det är bra?
Kollade på Byggmax och de har de papp Glaciär 141 (ytskickt som kan läggas ner till 3 grader) vilket jag alltså inte kan lägga. Finns det nått annat ytpapp som klarar 2 graders lutning?
Eller ska jag istället ta in en firma som lägger nytt och bränner ny yta ? Vad kan det kosta?
Har också hört om en slags plastmatta som svetsas i hörnen, typ våtrumsmatta som kan läggas på platta tak. Enl uppgift så har den lång hållbarhet men är känslig för "yttre våld" dvs kanske olämplig att gå på. Har någon testat detta och vet om det är bra?
Vi går på vårt plåttak, där vi och sotaren ska gå återkommande har vi satt steg som vi förberedde med reglar innan vi skruvade dit plåten. Men Du har väl lite för dålig lutning för plåt ändå, även om det skulle fungera med hela plåtar förmodligen.
Klicka här för att svara