Vi tittar på hus som är varudeklarerat och i protokollet visar det brister på taket, det ser inte så roligt ut, men bör vi vara oroliga för detta? Har lagt upp lite bilder för bedömning.

Tacksam för svar :)

• tak.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tak2.JPG
  • tak3.JPG
J
Det bör ju helt klart åtgärdas om det inte skall bli värre.

Ja, jag skulle nog ha räkna med takbyte i kalkylen om jag skulle bjuda...

Oroliga vet jag inte men precis som b8q skriver, räkna med ett nytt tak i kalkylen för husköpet. Jag skulle byta rubbet direkt efter köpet om jag köpte nåt sånt.

Är det inte så att om man stoppar fukt i samband med värme så stannar svartmögel av? Borde då inte vara något att oroa sej för. Jag är då inte rädd. Iofs bara amatör.

Jag vet inte hur ett takbyte skulle hjälpa. Bagglet som växer däruppe finns mer eller mindre i alla kallvindar.

Du ser ut att ha betongpannor som är i hyfsat skick. Att byta dessa och samtidigt byta undertak skulle nog inte hjälpa ett smack. "Vidare utredning" leder bara till att man konstaterar att 99.99% av alla hus i Sverige är byggda med kallvind. Och där uppe möglar det mer eller mindre alltid. Huruvida det är träfiberskivor eller spont med papp som undertak kvittar.

Studera lite mer om mögelvindar och hur man kan rätta till detta genom att bygga om till klimat- eller varmvind. Men detta kräver en väsentligt större ombyggnad än du förmodligen har räknat med.

Alltså inget att oroa sej för mycket av. Är det inte rötet, luktar o bara weird så får man gilla läget att det är en kallvind. Precis som Consensus säger: har 99,999999999% av alla hus kallvindar med mer eller mindre "problem"

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.