Hej!

Jag är ny på denna sida, hoppas jag kommit rätt.

Jag ska detta år börja bygga mitt framtida hus. Ett lågenergihus på 1 plan med valmad takkonstruktion.

Mina funderingar ligger kring det valmade taket. Jag har aldrig jobbat med liknande tak förut och därför undrar jag hur man egentligen gör när man lägger råspont enklast på såna här tak? Det blir i princip kapning på varje ändä på varje liten bräda kan jag tänka mig? Då det kilar hela tiden.
Hur går man till väga, finns det ett speciellt sätt?

Jag undrar också om det räcker att ha takfotsventilation, då man inte kan montera några ventiler i gavlarna, som lyckligtvis försvinner i denna konstruktion.

Bör man lämna en springa i råsponten upp i nocken, för ventilation eller räcker det med takfoten?

Tacksam om någon kunnig inom området kan hjälpa mig.

Hälsningar Jens

jens_allansson6@hotmail.com

Ola78
Välkommen till forumet. Jag har inte lagt ett valmat tak själv, men jag kikade lite på hur de gjorde när granne till oss byggde garage. Då spikade de först råsponten på en sida från takfoten till nocken, kollade var hörntakstolen var och sågade all råspont på en gång med hjälp av en sänksåg. Såg snabbt och smidigt ut. Jag vet inte alla detaljerna om hur snickarna gick tillväga då jag inte såg allt de gjorde hela tiden, men som sagt det verkade smidigt. Jag hade nog gjort på detta sätt i alla fall.

Glöm bara inte att du måste ha nockventilation på ett valmat tak då du inte har några gavlar att sätta ventilerna i.

Tack för svaret.

Jag kan tänka mig att de gör på detta sett då det verkar vara det mest effektiva.

Jag vill ha ett valmat tak eftersom jag dels tycker det är så himla snyggt och dels att jag bara ser fördelar med det eftersom man slipper gavlarna.

Men om vi leker med tanken, att jag ska ha sadeltak, så blir ju mina gavlar inte så utsatta för klimatet som vid puts/trä tex, eftersom jag ska ha tegelfasad.

Men samtidigt blir det kanske 2 veckors mer jobb för murarna med alla gavlar (4-5 st).

Vad tror ni, kanske detta jämnar ut sig prismässigt att köra på ett sadeltak, eftersom ett valmat är 2-3 gånger dyrare än ett vanligt, säger de.

Tacksam för svar.

Jens

Ola78
Varför är ett valmat tak så mycket dyrare. Är det ett vanligt rektangulärt hus är ju inte takstolarna så jättekomplicerade och det kan inte gå åt så mycket mer tegel att det borde bli 3 ggr så dyrt.

Precis. Jag tycker samma, men enligt många takstolstillverkare etc så ska det vara dyrare, 2-3 gånger så dyrt.

Jag ser mest att det är takstolarna som kan kosta mer, dessa blir ju lite mer special.
Eftersom jag bygger huset själv så blir det inga "jobbkostnader". Visst kommer det ta längre tid garanterat men man gör det kanske bara en gång så varför inte skippa gavlarna om man har chansen?

Ang teglet som du nämnde så blir det ju fasad tegel upp till takfoten endast, om man kör valmat då gavlarna försvinner. Det var så jag tänkte.

Du menade kanske takpannorna? Där kan det ju såklart gå lite mer.

Har du någon koll isolermässigt på ett valmat tak, om det blir sämre än sadel, då man drar ner gavlarna så det inte kommer tex 500 lösull hela vägen ut mot gavlarna så att säga.
Har hört att man ska ha lite ventilation på kallvind idag. På sadel skulle man endast ha 1-2 ventiler på var gavel men med täckt takfot.
Hur blir det på valmat? Ska man endast ha ventilation i nocken, eller i takfoten också?

Det nya är ju att man lägger cellplast utanpå råsponten har jag hört, vilket i mina ögon kan bygga lite på höjden på taket. Hur fäster man denna och hur fäster man tex strö- och bärläkt om cellplasten har en tjocklek på 100 mm ?

Tack för alla svar.

Jens

Allt blir dyrare med valmat tak! Framför allt därför att allt tar längre tid = mer pengar. (Men det är värt det, mycket trevligare tycker jag...)

/F

Jag byggde ett valmat tak; snedkapa råsponten i ena
änden på backen & andra änden på plats med cirkelsågen.
Gå "varvet runt" på detta sätt, sista partiet blir då kvar,
där snedkapade jag en vänster & en högerbit på backen
& därmed behövde jag bara kapa till en omgång passbitar
med raka kanter. (Förutom överst mot nock där blev det
dubbelpassning.)

Redigerat:
Varför bygga en känd riskkonstruktion? = Självdrags-ventilerad kallvind...
(Som troligtvis inte uppfyller BKR!)
Bygg istället med en fuktsäkrare konstruktion, ex;
* Varmvind (Utvändig isolering)
* Diffusionöppen takduk och begränsad ventilation
* Behovsstyrd ventilation av vinden

• Gilla
depeon
  • Laddar…
Mikael_L
saraspojk skrev:
Ang teglet som du nämnde så blir det ju fasad tegel upp till takfoten endast, om man kör valmat då gavlarna försvinner. Det var så jag tänkte.

Du menade kanske takpannorna? Där kan det ju såklart gå lite mer.
Nja, det går väl inte mer pannor.
Men det blir betydligt fler nockpannor (eller specialpannor iaf) som kostar mer.
Det handlar också om en massa mer tillskärning, vilket är arbetstid = pengar.

Men sen undrar jag.
Ett påstående typ, "Att ha valmat tak blir 2ggr så dyrt!"
Vad betyder det? Att huset blir 2 ggr så dyrt?
Att själva takstolarna blir 2 ggr så dyra?
Att allt material from med takstolar upp till nock blir 2ggr så dyrt?
Att allt inkl arbete blir 2ggr ...

Att allt inkl arbete minus kostnaden för material till gavelspetsar inkl arbete och målning av dessa blir 2ggr så dyrt ...

osv osv (finns många sätt att räkna)

Det är själva takstolarna som blir dyrare, men självklart går det mer nockar samt andra tillbehör till valmat.

hakaner skrev:
Varför bygga en känd riskkonstruktion? = Självdrags-ventilerad kallvind...
(Som troligtvis inte uppfyller BKR!)
Bygg istället med en fuktsäkrare konstruktion, ex;
* Varmvind (Utvändig isolering)
* Diffusionöppen takduk och begränsad ventilation
* Behovsstyrd ventilation av vinden

Jag känner inte riktigt till denna riskkonstruktion. Kallvindar är det ända jag som snickare byggt på senare tid.
300 cellplast platta, 190-300 isolering vägg, 500 lösull vind. Tät fuktspärr och ventilation runt takfoten samt gavel ventiler. Det är så vi har byggt men har nu läst mer och mer om att man inte ska ha så mkt ventilation på kallvind, så jag vet inte riktigt vad man ska rätta sig efter?

Ang det du beskriver med utvändig isolering, ska man alltså lägga cellplast på råsponten/pappen om jag förstått rätt. Hur fäster man sen strö- och bärläkten isåfall?
Ska man minska isoleringa på vinden isåfall? Hur mkt etc? Några hemsidor om detta?

Hälsningar Jens

Angående nockventilation på valmat tak. Det finns ventiler som monteras, mellan takstolarna efter att takpappen är lagd. Man kör ett hål med 75 eller 80 mm dosborr (för eldosor), skär ett sprätt med en kniv. För ner ventilen och fäster med 4 pappspik. Viker över täckplasten och eventuellt tätar med asfaltklet om man skurit för mycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.