Hej på er byggmästare, entusiaster och ivriga amatörer (som jag:) )

Jag och min sambo bor i ett hus som är byggt 1958. Taket är orginaltak och inte helt oväntat så är det nu dax att byta taket. Vi har tegelpannor och en del har så pass stora frostsprängningar att de krakelerat helt. Dessa pannor är ju självklara att man måste byta men är vi dumsnåla om vi sparar de som ser bra ut i skicket, tvättar av dessa och använder när vi har fått ny läkt och papp på taket?

Några andra frågor som jag gärna får hjälp med är:
1. Taket är på 140 kvm. Underlagspapp, hängrännor, ev. nya pannor och byte av angripna trädelar ska bytas. Vad kan kostnaden på sådant projekt tänkas hamna på? Fördelat på arbetskostnad och material. Vi bor i Skåne.
2. Hur mkt kan man tänkas spara in om man ser till att plocka ner taket själv och låta firma göra själva uppbyggnationen?
3. Någon som har superbra tips på takläggare i Skåne? Gärna som ni själva anlitat.
4. Andra användbara tips som vi bör tänka på? :)

Oerhört tacksam för svar från er medlemmar. Tack!

Mvh
Daniel

Kan säga att jag hade nästan samma tanke till att plocka ner hela pannor och sedan lägga upp allt igen när jag bytt papp och det spont-virke som var dåligt. Dock fann jag ganska snabbt att dels estetiskt inte skulle bli snyggt och sen var det ett jäkla jobb att få ner pannorna hela.
Vi betalade ca 25" för pannor takpapp, läkt, spik, hängrännor och vindskivor. Det som kom till var frakt och transportören och ett par meter spont-virke men tror att vi landade runt 30" när vi var klara.

Vi betala ca 1000kr/kvm för jobb inklusive material (betongpannor, papp, läkt, plåtar å rännor å rör) i Stockholm nyligen. Sen ROT på det såklart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.