6 621 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Klen ströläkt, konsekvenser?
Hej!
När vi besiktigade vårt hus innan köp för ca 4 månader sedan så konstaterade besiktningsmannen att ströläkten var av alldeles för klen dimension.
Vi pratade inte så jättemycket mer om detta dock...
Nu när jag precis var uppe på taket igen så började jag fundera på vad detta kan ha för konsekvenser?
Det jag först kommer att tänka på är väl problem med avrinning osv, skräp fastnar lättare mm.
Något annat? Bör vi åtgärda detta? Den är ca 10 mm bara!!
Fattar inte att man lägger om ett tak år 2008 och inte tänker på sådana relativt enkla saker. Bärläkten är ju av korrekt dimension skumt nog?!
När vi besiktigade vårt hus innan köp för ca 4 månader sedan så konstaterade besiktningsmannen att ströläkten var av alldeles för klen dimension.
Vi pratade inte så jättemycket mer om detta dock...
Nu när jag precis var uppe på taket igen så började jag fundera på vad detta kan ha för konsekvenser?
Det jag först kommer att tänka på är väl problem med avrinning osv, skräp fastnar lättare mm.
Något annat? Bör vi åtgärda detta? Den är ca 10 mm bara!!
Fattar inte att man lägger om ett tak år 2008 och inte tänker på sådana relativt enkla saker. Bärläkten är ju av korrekt dimension skumt nog?!
Redigerat:
Om det blir problem med avrinningen under läkten så har du ett annat större problem. Skräp lär fastna lättare. Ligger det stora mängder skräp som binder fukt som kommer in kanske livslängden på läkten minskar. Största problemet tycker jag borde vara att spika ihop det utan att läkten spricker, men det är ju redan gjort. Jag skulle inte lägga om taket av bara den orsaken.
Erik
Erik
Ja, det är sant. Jag vet ju egentligen inte hur avrinningen fungerar. Det är väl först när det blir stora problem och läckage som man upptäcker att det man har problem? =)
Jo, den ser ju inte ut att ha spruckit på de ställen jag har kollat men har ju så klart inte lyft mer än några pannor.
Nä, det hade ju känts rätt surt att ta ner alla pannor och lägga ny ströläkt. Inget man gör på en eftermiddag direkt.
Jo, den ser ju inte ut att ha spruckit på de ställen jag har kollat men har ju så klart inte lyft mer än några pannor.
Nä, det hade ju känts rätt surt att ta ner alla pannor och lägga ny ströläkt. Inget man gör på en eftermiddag direkt.
Jag har för mig att det till för bara några år sedan var godkänt att använda tunnare ströläkt, men den var oftast bredare typ 12x60 mm eller nått liknande.
Enda anledningen till att de kan ha använt denna läkt (förutom att spara några hundringar på hela takjobbet) är att anpassa tegelhöjden till den gamla plåtgarneringen (om sådan finns).
Är det ett gammalt hus så kan mycket väl all plåtgarnering (skorstenar, vindskivor mm) vara anpassade för tunnare läkt. Är det ett nytt hus, eller ny plåtgarnering så är det bara dumsnålt...
Men som sagt var, knappast värt att göra om hela taket.
Finns nog många, många hus i Sverige med tunnare ströläkt än 25 mm.
Enda anledningen till att de kan ha använt denna läkt (förutom att spara några hundringar på hela takjobbet) är att anpassa tegelhöjden till den gamla plåtgarneringen (om sådan finns).
Är det ett gammalt hus så kan mycket väl all plåtgarnering (skorstenar, vindskivor mm) vara anpassade för tunnare läkt. Är det ett nytt hus, eller ny plåtgarnering så är det bara dumsnålt...
Men som sagt var, knappast värt att göra om hela taket.
Finns nog många, många hus i Sverige med tunnare ströläkt än 25 mm.
Ja det kunde man tro.
men faktum är at jag måste sänka vindskivorna och göra om en del plåt till våren för det glappar ca 2-4 cm lite överallt. Så det kan inte vara det. Vad jag sett i övrigt så verkar man ha " tagit vad man har" och byggt med. Tror det kan vara en sån lösning här också. Men då lägger jag ner planerna på att lägga om taket iallafall! 
Jag hade tunn läkt på mitt gamla tak och det såg bra ut efter 40 år utom på den del där det stod en björk nära huset, jösses vad frön eller vad det nu heter som hade samlats under pannorna, det var helt igensatt under bärläkten men pappen skyddade och trät var friskt under.
Är bara teglet tätt så skall det inte vara några problem.
Är bara teglet tätt så skall det inte vara några problem.
Det låter tryggt! Vi har mycket träd i närheten men inget som står väldigt nära huset. Ska lyfta några pannor till sommaren och kolla närmare!
Klicka här för att svara
