18 623 läst ·
5 svar
19k läst
5 svar
Hjälp, spika igenom underlagspapp eller inte?
Har läst mej blind om detta på forumet och tillverkarnas monteringsanvisningar. Har ett låglutande tak, 4 grader som är tänkt att beläggas med YAP underlag och Glaciär 141Ytpapp. Ska jag spika igenom underlagspappen i omlotten eller inte?? Har redan lagt halva taket (12m2) då en vindpust blåste upp en våd
. Bör tilläggas att Ytpappen ska på först om en månad. Vad ska jag göra, resten måste på idag? Oerhört tacksam för tips och råd....
Antar att du har underlagspapp med klisterkant. Då spikar du inte igenom bägge, utan spikar bara det undre lagret i överkant. Det brukar sitta tillräckligt bra efter ett tag när limmet har tagit. Får du till det så ligger båda limkanterna emot varandra. När du trampat till det så går det knappt att få upp. plastremsorna kan vara svåra att få loss när du spikat igenom den. Häfta glest först, lossa halva, spika klart och lägg tillbaka den så häftar inte nästa våd fast så lätt. När du spikat/häftat nästa våd så drar du ut bägge plastremsorna ur underkanten på denna på en gång. Hjälper förstås om det är varmare än i dag.
Har du inte klisterkant så kan man limma med kallasfalt. Det bör du ändå göra överallt där klisterkanten saknas. Vid skarvar t ex (obs. skall snedskäras), och mot trekantslisten vid gavlarna. Jag veet att det nuförtiden inte brukar monteras någon trekantslist. Men i ditt fall, där du har liten lutning och tänker lägga ytpapp så är det absolut att föredra.
VH/Findus
Har du inte klisterkant så kan man limma med kallasfalt. Det bör du ändå göra överallt där klisterkanten saknas. Vid skarvar t ex (obs. skall snedskäras), och mot trekantslisten vid gavlarna. Jag veet att det nuförtiden inte brukar monteras någon trekantslist. Men i ditt fall, där du har liten lutning och tänker lägga ytpapp så är det absolut att föredra.
VH/Findus
Okej tack. Den har klisterkant men igår tyckte inte jag dom häftade ihop värst bra, blåsigt och 10 grader ute. Trekantslist finns
. Men med hjälp av era svar fortsätter jag med dold spikning men lägger över reglar över underkant våd med spik i varje ände tills ytpapp är på. Tackar ödmjukast
Klicka här för att svara
