Tjena på er alla kuniga ...

vi har ett eternittak på 220 kvm och runt 800 fäst punkter.
dessa punkter är 80mm långa spik med gummipackning på.
probleemt är att dessa suttit där i massa år och har börjar krypa ut.
o slär jag ner dom igen så blir dom iställt lösa.
gummit har ozxå börjat torka.

så lite tips. ?
taket är inte dåligt i överig o vill inte behöva byta hela tacket för detta ? :& ??

letat lite efter ftyp farmar skruv på runt 80mm för o byta ut allt.
men var i He***te hitar man så långa farmare eller liknande ??

nya spik är ett alternativ me. men humm

aja. all hjälp motages gärna :)

Redigerat:
Det kommer att börja läcka runt infästningaran när packningen är borta. Förmodligen är infästningen dålig på grund av ålder och läckage. eternittak är idag riskavfall och får inte bearbetas utan måste deponeras om man river det. Man kan lägga på ett plåttak eller liknande ovanpå men då måste man ha skyddsurustning om borrning skall göras. Föreslår att du utnyttjar rotavdraget och river taket samt lägger på ett nytt.

jo allt de där vet jag redan ;) men tackar för upplysningen :) :)

att byta är inget alternativ. då taket är helt o fint i övrigt.
infästningarna är i nockarna på "vågorna" så lekaget är minimalt villket man oxå ser om man lyfter någon plata.

så min plan är o byta ut spiken mot antingen nya spik eller skruv. med ny pakning.
mitt stora dielema är att jag letar runt som en dåre efter så långa skruv med pakningar.
80-90 mm långa.

/Linus

Kolla med http://www.cembrit.se
De gör ju liknande tak och har skruv för detta, dessa kan säkerligen fås i olika färger så de passar ditt tak.

Ditt eternittak har väl vågformad profil? Det är väl också spikat på vågtopparna? I så fall borde inte problemet med läckage vara särskilt stort. På en sådan profil, rinner vattnet aldrig längs vågtoppen, utan rinner direkt av till vågbotten. Denna tes gäller såvitt det inte läcker upp värme från huset som orsakar isbildning på vintern. Isvallar kan hindra avrinning under snön, så att uppdämt vatten når läckande spikhål. Då kan det bli rätt mycket vatten.

Värsta kandidaterna för läckage i spikhål är trapetsprofilerad plåt som spikats på vågtoppen. Där kan vattnet rinna längs vågtoppen hela vägen ner. Då kan det bli rätt mycket vatten, utan isbildning. Vid varje spik blir dessutom plåten nedtryckt något; blir liksom en ränna på vågtoppen som leder vattnet rätt in till spiken.

De gamla ”pannplåtarna” var även de, ganska immuna mot uppkrypande spikar. Tack vare den rundade profilen. Vattnet rinner av, inte längs vågtoppen.

Du vill ogärna byta tak, men funderar på att byta spik mot skruv. I ditt ställe skulle jag överväga att ge mej på att lösa problemet med silikonsnor.

Jag löste mina problem så. På mitt tak av trapetsprofilerad plåt, spikat i vågtopparna. Hyggligt regelbunden inspektion förordas dock.
/KOB

Hej jag sitter i samma sitts som du var i,undrar fick du något tips på lösa problemet.
Jag har ej råd att byta ut taket men skulle behöva byta ut spiken som sticker ut.utan att plattan spricker.
funderade på att göra någon anordning där man fördelar trycket samt drar spiken rakt upp.hmm.
någon som har några tips och erfarenheter?:S
Tacksam för svar...:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.